torsdag 17 december 2015

Daniella recenserar: Slated

Titel: Slated
Författare: Teri Terry
Förlag: Orchard Books
Rec-ex/Vinst/Present: -
Sidor: 439
Serie: Slated #1
Utläst: 13/12-15





Bokens första mening: I run.

Handling:
Kyla's memory has been erased, her personality wiped blank, her memories lost for ever. She's been Slated.
  The government claims she was a terrorist, and that they are giving her a second chance - as long as she plays by their rules. But echoes of the past whisper in Kyla's mind. Someone is lying to her, and nothing is as it seems. Who can she trust in her search for the truth?

Min åsikt:
Jag fastnade verkligen för den här boken och om det inte vore för de böcker som jag måste läsa klart innan nästa år, så hade jag fortsatt läsa de andra böckerna i serien. Det är en riktig bladvändare och jag hade svårt att lägga ner boken.
  Slated handlar om bokkaraktären Kyla som förlorar sitt minne (hon blir Slated), i hopp om att börja om sitt liv på nytt försöker hon vara så lydig och passa in så mycket som möjligt. Men innerst inne vet hon att hon är annorlunda, vilket inte är bra alls. Det blir svårare och svårare för henne att inte dra tills sig uppmärksamhet eftersom hon har så många frågor och funderingar och det värsta av allt, hon kan tänka för sig själv.
  Det finns många frågor som jag hade som läsare och jag känner att boken gav mig alla svaren jag ville ha, än så länge i alla fall. När jag först började läsa så var det mycket skrivet om en Levo (en teknisk apparat som alla som blir Slated har fastspänt runt armen). Hade inte ett dugg koll på vad det var för något, men jag visste att jag skulle få svar på det. Varför karaktärerna har den och i vilket syfte, väldigt intressant koncept.
  Jag gillar Kyla eftersom hon inte är rädd för att vara nyfiken och ställa frågor, hon har sina speciella egenskaper. I början tar hon ett steg tillbaka vad gäller hennes nya föräldrar, speciellt hennes nya mor som verkar vara stenhård och rak på sak. Men deras relation växer och blommar ut. Och det visar sig att hon är den ända hon kan lita på i slutändan. I början av boken gillade jag mer Kylas nya far, men han är knappt med i boken och när han väl är det så går han inte att lita på. Otroligt att uppfattningen av olika bokkaraktärer kan ändras på det sättet och så snabbt.
  Jag ser framemot att läsa nästa bok i serien och jag hoppas att hon hittar tillbaks till sin närmaste vän.

Betyg: 3.8
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar