lördag 30 januari 2016

Daniella recenserar: Hemsökelsen

Titel: Hemsökelsen
Författare: Shirley Jackson
Förlag: Replik
Rec-ex/Vinst/Present: -
Sidor: 204
Serie: -
Utläst: 9/1-16





Bokens första mening: Ingen levande organism kan i längden förbli mentalt frisk om den måste leva uteslutande i verkligheten; somliga påstår att till och med lärkor och gräshoppar drömmer.

Handling:
Fyra sökare har kommit till det övergivna, sällsamma Hill House.
  Doktor Montauge, forskare på jakt efter bevis för existensen av övernaturliga fenomen. Theodroa, hans levande glada assistent. Eleanor, en ensam kvinna på jakt efter ett skäl att leva. Luke, Hill Houses nyckfulle framtida ägare.
  De tror alla att de är ensamma i Hill House.


Min åsikt:
Min mormor håller på att rensa i sin bokhylla och ska sälja ett par böcker, men innan dess fick vi chansen att gå igenom alla böcker vi ville ha. Jag hittade denna boken, älskar allt som har med skräck att göra så självklart var jag bara tvungen att ha den. Upptäckte också att denna boken blev till film 1999.
  I början av boken får man följa Eleanor och hennes liv i sin hemstad, väldigt humoristisk då hon kivades med sin syster om vems bilen var, hennes syster hörde inte efter ett dugg. Det var nog det roligaste med boken, deras konversation.
  Jag har alltid svårt för att hitta läskiga böcker, och det hände inte alls så mycket som det gjorde i filmen. Det negativa jag gjorde var att jag läste ungefär halva boken och kunde inte vänta med att se filmen. Så jag såg filmen innan jag läste ut boken. Vilket vill säga att första halvan av boken är bättre än filmen och den andra halvan av boken är sämre än filmen.
  I början av filmen får man se Eleanor bråka med sin syster, precis som i boken. Dock så fångar de inte systerns envisa och intoleranta karaktär, de har inte samma relation i filmen som i boken. För jag älskade början av boken och de förstörde det i filmen!
  Sedan fanns det ännu en karaktär de förstörde i filmen, Mrs Dudley, ägaren av Hill House. Hon är väldigt märklig och upprepar sig mycket i boken, hon vet saker om huset som inte de vet. Dock så får man bara se henne i början av filmen, medan hon kommer och går genom hela boken.
  Slutet av boken är en helt annan sak än vad det är i filmen. Filmen slutar med att Eleanor dör genom att skydda sina vänner ifrån det märkliga huset och förenas med alla barn som har dött i huset, för att sedan leva ett lyckligt slut. I boken kortar de verkligen ner det som händer i filmen. Hon dör förtidigt innan allt annat hunnit ske och tar självmord.
  En annan sak jag också lade märke till var att filmen fångar verkligen husets mystiska och märkliga skönhet, den bilden som jag tror författaren försökte förmedla i boken. Författaren lyckades inte så bra med att få fram hur märkligt och stort huset verkligen är.

Betyg: 3.2

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar