fredag 8 januari 2016

Enkät 2015

Vi är lite sena med enkäten eftersom det har pågått så mycket annat som vi skulle göra. Så vi fick lägga enkäten åt sidan, men nu kommer den:

En bok du längtat efter och trodde du skulle älska men inte gjorde?

Daniella: The Accident Season av Moïra Fowley-Doyle, väldigt rörigt mot slutet av boken eftersom det hände för mycket, annars var den helt ok.

Rebecca: 172 Hours on the Moon av Johan Harstad, den slutade konstigt

Mest överraskande på ett positivt sätt?

Daniella: Monstrumologen av Rick Yancey, hade hört så många som gillade boken innan jag började läsa den och jag blev verkligen överraskad av hur mycket jag gillar den. Längtar till nästa del!

Rebecca: The Knife of Never Letting Go av Patrick Ness, älskade skrivsättet samt handlingen.

Vilken bok rekommenderar du?












Daniella: A Monster Calls av Patrick Ness, verkligen en vackert skriven berättelse med så många blandade känslor.












Rebecca: The Kiss of Deception av Mary E. Pearson, för att den är så himla bra!!!!!

Bästa bokserien du upptäckte 2015

Daniella: Nil av Lynne Matson, jag har inte läst den andra delen i Nil trilogin, men den första boken var riktigt bra!

Rebecca: Throne of glass av Sarah J. Maas

Nya favoritförfattare som du upptäckte

Daniella: Patrick Ness, jag har bara läst en bok av författaren och den jag läste var så vackert och poetiskt skriven.

Rebecca: Sarah J. Maas

Den sorgligaste boken

Daniella: A Monster Calls av Patrick Ness

Rebecca: More Happy Than Not av Adam Silvera, den är så rörande och underbar.

Den roligaste boken

Daniella: En berättelse om en (inte så) populär partytjej av Rachel Renée Russell

Rebecca: More Weird Things Customers Say In Bookshops av Jen Campbell, otroligt hur okunniga människor kan vara.

En bok som överträffade dina högt ställda förväntningar












Daniella: The One av Kiera Cass, när man läst två riktigt bra böcker i en serie så har man så klart höga förväntningar på den tredje.












Rebecca: The Knife of Never Letting Go av Patrick Ness

Mest minnesvärda karaktär

Daniella: Rödluvan från The Land of Storys, en väldigt underhållande karaktär i Chris Colfers magiska värld.

Rebecca: Cealena Sardothien från Throne of Glass, hon är en tuff tjej!

Vackrast skrivna boken/böckerna som du läst

Daniella: A Monster Calls av Patrick Ness

Rebecca: Fangirl av Rainbow Rowell

En bok som gjorde starkt intryck på dig

Daniella: A Monster Calls av Patrick Ness

Rebecca: More Happy Than Not av Adam Silvera

En bok du inte kan fatta att du väntade så länge med

Daniella: Beautiful Chaos av Kami Garcia & Margaret Stohl, väntade så länge med att fortsätta serien och drog mig mer och mer från att avsluta den. Men jag var tvungen till att ta tag i det och de två sista böckerna var väldigt bra!

Rebecca: The Knife of Never Letting Go av Patrick Ness

Kortaste boken du läst

Daniella: Den Sovande och Sländan av Neil Gaiman & Chris Riddell (69 sidor kort)

Rebecca: Fantastic Beasts & Where to Find Them av J.K. Rowling (88 sidor kort)

Längsta boken du läst

Daniella: Mördarens Apa av Jakob Wegelius (619 sidor lång)

Rebecca: The Well of Ascension av Brandon Sanderson (763 sidor lång)

Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst 2015

Daniella: Jag har inte sett en filmatisering av någon av böckerna som jag läst detta året. Däremot så har jag sett flera filmatiseringar på böcker jag läst innan 2015.

Rebecca: Samma här!

En bok du ser framemot 2016

Daniella: Det finns så många jag ser framemot, men den jag längtar efter mest är:
The Crown (The Selection #5) av Kiera Cass












Rebecca: Truthwitch av Susan Dennard, längtar så mycket tills den är i mina händer!^^












Mest överraskande bok 2015 (på ett bra sätt)

Daniella: Beautiful Redemption (Caster Chronicles #4) av Kami Garcia & Margaret Stohl, trodde inte den sista boken skulle sluta så spännande och bra som den gjorde.

Rebecca: The Hero of Ages av Brandon Sanderson, serien är bara så underbart bra och slutet här är perfekt!

Bästa bokserien 2015

Daniella: The Selection Stories, är ett stort fan och älskar Kiera Cass's böcker

Rebecca: Mistborn av Brandon Sanderson, som sagt underbar!!

Bästa uppföljaren

Daniella: The Elit av Kiera Cass, så klart!

Rebecca: The Crown of Midnight av Sarah J. Maas

Bästa debut boken som du läst 2015












Daniella: Nil av Lynne Matson












Rebecca: More Happy Than Not av Adam Silvera

Bästa fiktiva värld eller miljö du läst i år

Daniella: The Land of Stories

Rebecca: Mistborn

Den mest unika boken du läst

Daniella: The Cabinet of Curiosities: 36 Tales Brief & Sinister av Stefan Bachmann, Kathrine Catmull, Claire Legrand och Emma Trevayne. Många små korta och unika berättelser i en bok.

Rebecca: Outtalat av Sarah Rees Brennan, handlingen är väldigt annorlunda från tidigare böcker jag läst och huvudpersonens humor är den bästa, trots det vet jag inte om Modernista tänkt fortsätta ge ut serien på svenska.

Den bok som gjorde dig mest arg

Daniella: Stjärnmärkt av Jessica Spotswood. Av två anledningar; hur den slutar och hur de behandlade kvinnor på den tiden.

Rebecca: Jag är Malala av Malala Yousafzai, blir både ledsen och arg när jag läste vad hon blev utsatt för, men det är ändå fint att hon står upp för flickors rätt till att gå i skolan samt ger ut denna boken som inspiration!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar