Rebecca recenserar: Och så var de bara en

Rec-ex/vinst/gåva: Julklapp
Sidor: 248
Utläst: 9/1-15

Bokens första mening: I en förstaklasskupé satt den nyligen pensionerade domaren Wargrave och blossade på en cigarr medan han ögnade genom de politiska nyheterna i The Times.

Tio små tennsoldater åt supé i Rio.
En satte i halsen, och så var de bara nio.
   I Agatha Christies stilbildande mästerverk från 1939 har tio främlingar blivit bjudna till en herrgård på en isolerad ö utanför Englands sydkust. Gårdens okände ägare dyker själv aldrig upp, men kåtor snart sina gäster förstå att var och en kommer att bestraffas. Moraliskt är de alla skyldiga till mord som de aldrig har stått till svars för. När den första döda kroppen hittas, samtidigt som det står klart att all kontakt med omvärlden är bruten, inleds en mardrömslik kamp på liv och död.

Författaren inleder med att berätta (från sin självbiografi) att det här fallet var så svårt att skriva att det fascinerade henne och så följde ett enormt planeringsarbete för att inte få mördaren att bli alltför uppenbar men att samtidigt få det att se ut som att det var fullt möjligt med en simpel förklaring.
   Jag själv blev väldigt imponerad av den här boken. Först och främst så älskar jag hennes skrivsätt, böckerna är väldigt lättlästa och det gör det samtidigt roligare att läsa eftersom det aldrig blir tråkigt. Men samtidigt som de är lättlästa så gör det inte handlingen mindre bra för det, tvärtom så gör det bara boken bättre. Jag kan väl också inleda med att säga att det här är andra boken som jag läst av Agatha Christie och den bästa jag läst hittills (av två, jag vet inte så mycket att välja på men jag planerar att läsa mer av henne så allt eftersom blir utbudet större att välja mellan) och jag har hittills aldrig kunnat lösa ut vem mördaren är. Inte ens i det här fallet. Men jag hade ändå mina aningar om hur det hade kunnat gå till som till viss del visade sig vara rätt men som inte alls var i närheten av hur det faktiskt gick till. Och detta visar bara på hur duktig Agatha Christie är på skrivandet av framförallt den här genren.
   Jag fann att handlingen var väldigt spännande, särskilt med en ledtråd som vi som läsare kunde följa med i för att få ett hum om hur morden gick till, denna ledtråd visade sig i form av en ramsa av tennsoldater som även, kort, beskrivs i handlingen. Men jag återgick hela tiden till den här ramsan för att försöka lista ut vad som skulle ske här näst och för att se om jag kunde lista ut vem mördaren var. Vilket visade sig vara svårare än jag trodde, men nu i efterhand borde ha insett då jag läste det. Lätt att säga så nu när man vet hur det gick till.
   Förutom att vara spännande så tyckte jag också att det var lite läskigt, speciellt mot slutet av handlingen då personer nu har uteslutits från misstankar men samtidigt så verkar det inte möjligt att det som sker faktiskt sker med de personer som finns kvar. Där fanns det en stund då jag satt på helspänn och tänkte "men det är ju fullkomligt omöjligt" tills jag, såklart, visste hur det gick till. Jag vill bara tillägga att jag hade varit mycket mer försiktig än personerna i handlingen och verkligen, verkligen, hade tagit det absolut osäkra före det säkra.
   Karaktärerna i boken var alla intressanta, hur kan det inte vara det, med den bakgrund de hade, och därför var det också spännande att läsa eftersom jag ville få reda på vad de alla hade gjort för att hamna där. Jag hade mina favoriter och mina misstankar om vem som kunde vara mördaren, men det slutade nog med att jag tillslut misstänkte alla.
   För att avsluta denna recension vill jag bara sammanfatta kort, det fanns inga nackdelar och knappt några brister med den här boken, den enda invändningen jag har är om den faktiska mördaren och dennes sätt att dö på som kan ge en ledtråd till polisen om att det var just denne som var mördaren. Men det är det enda och det gör inte boken avsevärt mindre trovärdig för det. Kort sagt, läst den här boken och var beredd på en totalt överväldigande läsning och se om du kan lista ut vem mördaren är!

Betyg: 4.8/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~