tisdag 23 februari 2016

TTT - Books We've Read That Weren't Our Typical Genre

Varje tisdag anordnar The Broke and The Bookish - Top Ten Tuesday - som går ut på att man ska lista sina topp tio inom ett visst valt ämne.

Denna tisdagens tema är:  Books We 've Read That Weren't Our Typical Genre

Daniellas topp tio:
Det är inte ofta jag läser böcker utanför min komfortzon, varav den korta listan!

1. The Peculiar av Stefan Bachmann - Jag dras inte direkt till steampunk böcker efter att jag läste Ettiquette & Espionage. Men jag älskade denna boken och den öppnade upp en nya sidan inom steampunk genren.












2. Under Kupolen av Stephen King - Jag läser inte så många vuxna böcker som jag egentligen vill och det finns ett helt universum av dom i olika kategorier. Denna boken var väldigt tjock och den första boken jag läst skriven av Stephen King. Jag blev glatt introducerad för alla tiders författare.












3. The Cabinet of Curiosities: 36 Tales Brief & Sinister av Stefan Bachman, Katherine Catmull, Claire Legrand & Emma Trevayne - Det är inte ofta jag läser många små noveller i en bok och jag föredrar helst en hel och komplett berättelse med samma bokkaraktärer. Men ibland så skapas mestervärk i form av små berättelser och man får lite av allt i denna boken. Den fick mig till att vilja läsa fler böcker med många små historier i en.












4. Grimms' Fairy Tales av Jacob Grimm & Wilhelm Grimm - Jag brukar inte läsa klassiska böcker eller böcker av väldigt kända författare för den delen. Grimms' Fairy Tales fick mig till att vilja det, men samtidigt så föredrar jag alltid nya böcker.












5. Ole Dole av M.J. Arlidge - Jag är inte den personen som gillar deckare böcker eller kriminalare (kanske för att min mamma har flera bokhyllor fyllda med dom) och jag var inte bered på att boken skulle ge mig det. Boken var helt okej, dock så kommer jag inte fortsätta in på det spåret, en bok duger bra för mig och jag föredrar fantasy!












6. Hemsökelsen av Shirley Jackson - Som sagt så brukar jag inte läsa äldre böcker från 1900-talet, utan fokusera mer på nya böcker som kommer ut varje år/månad. Men ibland får man ta tillfället i akt och det gjorde jag! Språket var annorlunda och handlingen var si så där, vi kan säga att den var okej.












Rebeccas topp tio:
1. Svindlande Höjder av Emily Brontë - En bok som jag läste i skolan till en uppgift, normalt sett så hade jag nog aldrig tagit upp den här boken till att börja med men jag är väldigt glad över att jag gjorde det för boken var riktigt bra.












2. Du glömde säga hej då av Sarah Dessen - Någon gång måste väl vara den första gången man går utanför sin comfort zone och hittar en ny favoritförfattare. Så var det i mitt fall med den här boken för ett par år sedan!












3. Sofies Värld av Jostein Gaarder - En bok som min mamma tipsade om att läsa till filosofin, annorlunda och bra bok men som jag annars aldrig hade läst, tyvärr.












4. Det ögat inte ser av Lee Child - Har sakta men säkert försökt ge mig på deckare och även om jag fortfarande inte helt har fallit för genren så finns det en del bra böcker här också! Det här är en av dem, och även om jag har haft planer på att läsa mer av Lee Child så har det tyvärr inte skett än.












5. Asylum av Madeleine Roux - Älskade att kolla på skräckis filmer men hade aldrig testat att läsa en läskig bok, och även om jag inte gör det så ofta så är det faktiskt kul att bli lite skrämd då och då, har uppföljaren i bokhyllan som planeras läsas ut i år.












6. Seaview Inn av Sherryl Woods - En bok som jag vann, roman för vuxna, föll mig inte helt i smaken men har fortfarande några böcker kvar i samma genre som ska läsas, eller ges bort.












7. I det sista regnet av Janesh Vaidya - En bok som jag fick låna av mormor och som ändå var helt okej, inget jag kommer att välja i framtiden dock.












8. Hundar, hus och hjärtats längtan av Lucy Dillon - Också en bok som var helt okej men som jag förmodligen inte kommer att läsa i framtiden.












9. Pojkarna av Jessica Schifeauer - Föll mig inte alls i smaken.












10. Great Expectations av Charles Dickens - Den här var bara jobbig att läsa, jag kommer faktiskt inte alls ihåg vad jag läste eftersom engelskan var så klurig, visst kommer jag läsa klassiker i framtiden MEN på svenska!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar