söndag 20 mars 2016

5 saker ni inte visste om oss

Sagan om sagorna har gjort en uppmaning till alla som vill får självklart göra en "5 saker ni inte visste om mig" inlägg. Tycker det har varit roligt och intressant att läsa 5-saker inläggen som Anna, Nelly och Liza har gjort och vi tänkte att vi också skulle göra ett sådant inlägg, så här kommer det. Och vi hoppas så klart på nya läsare och är tacksamma för de läsare/följare som vi redan har =)

Rebecca:
- Jag älskar att laga mat och baka! Höjdpunkten på helgen är när jag hittar något intressant och nytt att laga till middag. Ju mer komplicerad rätten ser ut, ju mer entusiastisk blir jag. Bakningen har däremot mer eller mindre kommit i skymundan, jag bakade (med min syster) i princip nästan var och varannan dag men sedan klagade hon på att vi bakade för mycket så blev det bara jag kvar. Och eftersom jag nu då måste äta upp allting själv så blir det inte lika mycket bakande.

- Jag har inget emot att vara ensam! Tvärtom så älskar jag att vara ensam och det är oftast då som jag får min energi att orka med dagen. Nackdelen är dock att jag inte har det så lätt för att släppa in folk i mitt liv. Jag är inte den första att öppna upp samtal med främmande människor utan håller mig mestadels till de vänner som jag redan har.

- Förutom böcker så är mitt andra stora intresse att testa utländska sötsaker och bakelser (däribland olika smaker av Oreos), därför blev jag jätteglad när ett grekiskt bageri öppnade i stan för en vecka sedan. Och ja, jag har redan varit där två gånger..

- Jag var kär i en kille i högstadiet (han gick däremot inte i samma skola som jag, men var en gammal klasskamrat) och vårt förhållande växte fram över internet och via sms. Men så ville vi båda träffas och umgås öga mot öga. Jag var (och är fortfarande men inte lika mycket) väldigt blyg och ville därför att min kompis skulle följa med och möta upp honom. Om vi inte hade något att säga så kunde ju hon hoppa in, tänkte jag. Det hela slutade med att han blev kär i min kompis istället och vi pratade aldrig mer igen.

- Jag vill alltid vara bäst på allting, jag är extremt tävlingsinriktad. När jag var liten ville jag så himla gärna vinna en medalj från springloppet som hölls varje år på vår skola. Och sista året kvar på skolan bestämde jag mig för att det nu var året då detta skulle ske. Sagt och gjort, jag sprang hela loppet och kom på första plats i min åldersgrupp bland tjejerna och vann min första och enda medalj. Men gud vad jag var glad och stolt över mig själv den dagen och det är jag fortfarande!

Daniella:
-Jag tror nog att ni alla vet att jag och Rebecca är tvillingar (varav vårt bokbloggs namn), men ifall man bortser från det så är jag fyra minuter yngre än Rebecca och har i princip alltid fått höra det i hela mitt liv. Så jag är den bråkiga lillasystern som alltid fick som hon ville.

-Jag har en fobi mot glasspinnar. Ni vet när man var liten och nästan alltid fick piggelin glass, och när man ätit upp glassen så biter man i pinnen, det är då jag får rysningar, till och med av att bara tänka på det ger mig rysningar i hela kroppen. En annan sak jag inte heller klarar av är den grova sidan på en nagelfil.

-Jag gillar att se på skräckfilmer och att bli skrämd, men det har jag inte alltid gjort. När jag var mindre var det min syster och mamma som alltid gillade att se på skräckfilmer (nu är det tvärtom) medan jag höll mig undan. Så en dag bestämde jag mig för att se en skräckis tillsammans med min syster och den filmen heter "The Grudge", efter att jag såg den kunde jag inte sova utan en lampa tänd i mer än ett halvår, det var hemskt. Det var till och med läskigt att duscha eller vara den sista som måste släcka alla lampor och spring upp för trappan. Efter att jag kom över den perioden så har jag sett skräckfilm efter skräckfilm och det är inte lika hemskt längre.

-Jag är en riktig djurälskare och mitt drömjobb är att jobba som veterinär på ett djursjukhus. Det hade varit ett självklart yrke att välja, ifall jag inte varit allergisk mot djur. Jag tåler inte hästar, hundar, kaniner eller katter i ett stort antal. Jag tar så klart medicin som gör att jag kan stå ut med att ha lite djur omkring mig. Men hundar är värre att vara kring i en längre stund och jag drömmer fortfarande om att skaffa en hund när jag bor ensam.

- När jag var yngre hade jag frågat chans på en kille och vi var ihop i en period. Efter att jag varit hos frisören och klippt mitt hår väldigt kort och fått mitt hår färgat i blonda slingor, var jag inte alls nöjd. Men min pojkvän gillade mitt hår. Så när jag berättade för honom att jag ville färga mitt hår brunt igen, sa han att han i så fall skulle gör slut med mig. Jag trodde att han skojade och färgade tillbaka mitt hår till den färgen jag gillar bäst. Och när jag kom tillbaks till skolan dagen efter gjorde han slut. Låt aldrig en kille bestämma över dig! En annan rolig sak jag kom att tänka på när jag tänker tillbaks på de tiderna, det var då man inte hade så seriösa förhållanden. Jag var även då ihop med en (annan) kille och hade legat hemma sjuk i ett par dagar, och denna killen hade gjort slut med mig via min syster, hur fräckt och fegt som helst, det fick mig inte till att må bättre!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar