fredag 4 mars 2016

Daniella recenserar: Fyren mellan haven

Titel: Fyren mellan haven
Författare: M.L. Stedman
Förlag: Massolit
Rec-ex/Vinst/Gåva: -
Sidor: 379
Serie: -
Utläst: 3/3-16






Bokens första mening: Dagen före miraklet satt Isabel på knä vid kanten av klippan vid det lilla, nytillverkade korset av drivved.

Handling:
En berättelse om rätt och fel, och hur det ibland inte går att skilja dem åt.
  Efter fyra uppslitande år på västfronten återvänder Tom Sherbourne till Australien och tar anställning som fyrvaktare på Janus Rock, en ensligt belägen ö nästan en halv dagsresa från kusten. Omgiven av havets tomma vidder och med sin unga hustru Isabel som enda sällskap, hoppas Tom finna ro för sin sargade själ.
  En aprilmorgon några år senare spolas en båt upp på stranden och i den vinddrivna farkosten finner fyrvaktarparet en död man och ett levande spädbarn. Tom vill först låta underrätta myndigheterna, men Isabel, som genomlidit tre missfall, ser barnet som svaret på alla hennes böner, som en gåva direkt från Gud. Mot bättre vetande beslutar de sig för att behålla det lilla flickebarnet och låta världen tro att hon är deras dotter. Det är först två år senare, när de återvänder till fastlandet, som paret inser att den händelse som gett deras tillvaro en mening samtidigt slagit en annan människas liv i spillror.

Min åsikt:
Jag har låtit denna boken ligga i min bokhylla alldeles för länge. När jag först läste om boken i en tidning och såg omslaget på boken, så drogs jag till den direkt och bestämde mig för att köpa den. Och efter det har jag inte ägnat en mer tanke åt boken, förutom att den legat i min bokhylla länge och att jag vetat innerst inne att jag måste läsa den.
  Utan några stora förväntningar började jag läsa boken och den överraskade mig positivt. Berättelsen berör läsaren enda in i själen och det är en så fint skriven bok. Det är en riktig bladvändare!
  Det börjar med ett kapitel där man får följa vad som händer i nutiden. Efter det hamnar allt fokus på Tom Sherbourne och hans liv. Vad han har varit med om, hur han blev fyrvaktare och när han träffade Isabel. De är verkligen ett fint par ihop!
  Efter det får man följa Isabel och Tom som ett gift par och deras resa med att skaffa barn, vilket verkar vara svårare än de trott. Men så en dag spolar havet upp något annorlunda på stranden och deras liv förändras. De hittar en bebis och tar ett beslut som förändrar deras liv. De upplever fina ögonblick, en grym sanning och många hinder och tuffa beslut längs deras långa väg.
  Denna boken lämnar inte läsaren när boken slutar, den stannar kvar hos läsaren för evigt!
  Det är så synd eftersom det här är en bok utanför min komfortzon och det är nu jag inser vad jag missar. Det finns säkert fler vackert skrivna och berörande böcker där ute som jag borde läsa. Och denna boken har öppnat upp mina ögon för den världen ännu mer.
  Jag tycker att alla ska läsa denna boken och ni som inte gör det kan se filmen på den stora skärmen någon gång under höst/vintern detta året, det får ni inte missa!

Betyg: 4.7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar