måndag 21 mars 2016

Daniella recenserar: The Lightning Thief

Titel: The Lightning Thief
Författare: Rick Riordan
Förlag: Disney-Hyperion Books
Rec-ex/Vinst/Gåva: Gåva
Sidor: 377
Serie: Percy Jackson and the Olympians #1
Utläst: 8/3-16





Bokens första mening: Look, I didn't want to be a half-blood.

Handling:
Percy Jackson is about to be kicked out of boarding school... again. And that's the least of his troubles. Lately, mythological monsters and the gods of Mount Olympus seem to be walking straight out of the pages of Percy's Greek mythology textbook and into his life. And worse, he's angered a few of them. Zeus's master lightning bolt has been stolen, and Percy is the prime suspect.
  Now Percy and his friends have just ten days to find and return Zeus's stolen property and bring peace to a warring Mount Olympus. But to succeed in his quest, Percy will have to do more than catch the true thief: he must come to terms with the father who abandoned him; solve the riddle of the Oracle, which warns him of betrayal by a friend; and unravel a treachery more powerful than the gods themselves.

Min åsikt:
Jag har alltid fascinerats av de grekiska gudarna, de intresserar mig mycket och jag gillar att läsa om dom. Så när jag och min familj åkte på två veckor semester till Santorini kände jag att jag kom närmare deras mytologier, jag började till och med samla på små figurer av alla grekiska gudar (vilket ligger någonstans i en låda och dammar...). När vi var i Grekland läste jag även en bok som handlade om grekiska gudar, minns inte vad den heter och vet inte var boken är nu, lite synd eftersom den boken var väldigt intressant och öppnade upp mina ögon ännu mer för den grekiska mytologin.
  Eftersom jag är så intresserad av den grekiska mytologin så är Rick Riordans böcker en självklarhet för mig att läsa, man behöver inte ens vara intresserad av de sakerna för att läsa böckerna, det är ett måste!
  Eftersom jag redan sätt filmen typ tusen gånger så har jag inte varit jätte intresserad av att läsa den första boken. Det jag däremot ser framemot är alla de böcker i serien som väntar på mig i min bokhylla, vilket betyder att jag måste läsa den första boken innan jag kan fortsätta läsa de andra och vara helt ovetande med vad som kommer att hända framöver. Men det som förvånade mig var att boken inte alls är som filmen, det är mest början av boken som påminner om filmen, så jag blev glatt överraskad och den var bättre än vad jag trott den skulle vara.
  Jag har sett den andra filmen med, men det var evigheter sen och jag försöker undvika filmen så gott det går och ser framemot att läsa nästa del i serien.

Betyg: 4.3
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar