torsdag 23 juni 2016

Daniella recenserar: Harry Potter och Fenixorden

Titel: Harry Potter och Fenixorden
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Rabén&Sjögren
Rec-ex/Vinst/Gåva: -
Sidor: 1001
Serie: Harry Potter #5
Utläst: 10/6-16




Bokens första mening: Sommarens hittills varmaste dag närmade sig sitt slut och en dåsig tystnad vilade över de stora, fyrkantiga husen på Privet Drive,

Handling:
Harry Potter har fått nog. Sommarlovet hos Dursleys har varit värre än någonsin. Hans bästa vänner verkar inte bry sig om honom, han har inte fått några nyheter från trollkarlsvärlden på hela sommaren och han riskerar dessutom att bli relegerad. När Harry väl återvänder till Hogwarts för sitt femte år är ingenting som det brukar vara, och den stora frågan är: När ska Lord Voldemort slå till igen?

Min åsikt:
Om man jämför boken med filmen, så får man reda på så mycket mer information ifall man läser boken. Men däremot så är boken rörig mot slutet i den scenen som utspelar sig på Trolldomsministeriet med Voldemort. Jag tycker att det blev för mycket i boken, allt hände på en gång.
  En annan sak är hur författaren beskriver Luna i boken, det blir inte alls samma bild som jag har av henne i filmerna. I filmerna gillar jag henne då hon är sin egna person, lite märklig och går sin egna väg. Men i boken är hon inte lika omtyckt och hon beskrivs mer som en knasig och drömmande tjej.
  Om jag slutar att jämföra med filmen så tycker jag att Harry Potter är för gnällig mesta delen av boken, visst jag förstår honom lite, men jag tycker ändå det blir för mycket av det. En annan sak jag lade märke till var att karaktärerna förlorade sina trollstavar i skogen, då de ska flyga iväg till Trolldomsministeriet, och sedan helt plötsligt har de trollstavar igen, lite udda.
  Annars tycker jag att boken är väldigt bra skriven, kanske inte den bästa boken i hela serien och definitivt inte den sämsta heller.

Betyg: 4.6

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar