onsdag 29 juni 2016

Daniella recenserar: Harry Potter och Halvblodsprinsen

Titel: Harry Potter och Halvblodsprinsen
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Tiden
Rec-ex/Vinst/Gåva: -
Sidor: 658
Serie:Harry Potter #6
Utläst: 15/6-16




Bokens första mening: Det närmade sig midnatt och premiärministern satt ensam på sitt kontor och läste en lång promemoria som gled genom hjärnan utan att lämna det minsta spår efter sig.

Handling:
Det är mitt i sommaren och i sitt sovrum hemma hos familjen Dursley väntar Harry Potter nervöst på ett besök av professor Dumbledore. Sedans de sågs var den där hemska dagen på Trolldomsministeriet då Dumbledore duellerade med Lord Voldemort. Men varför kommer professorn nu? Vad är det som inte kan vänta tills terminen börjar om ett par veckor?
  Harry Potters sjätte år på Hogwarts blir dramatiskt och andlöst spännande.

Min åsikt:
Jag blir betydligt mer berörd av scenen då Albus Dumbledore dör, i boken jämfört med i filmen. Till skillnad från filmen så får man reda på i boken att Harry Potter gillar Ginny och hur han tänker/känslorna för henne. Deras kärlek berör mig mycket mer. I filmerna så byggs deras kärlek inte upp, man måste helt enkelt läsa böckerna för att komma deras kärlek lite närmre.
  Måste bara nämna att detta är en av två filmer som jag sätt minst i HP-serien och hade inte alls så stor koll på vad som skulle hända i boken. Det ända jag mindes från filmen var så klart slutet, men även att det inte hände så mycket.
  Så under tiden jag läste boken kom jag på saker som skulle hända, visst det hände saker, men inte några stora grejer. Den här boken handlar mer om att få svar, eller början på svar eftersom de flesta  svaren kommer i den sista boken.
Men överlag så är boken, som alla andra böcker i serien, JÄTTEBRA. Men den hamnar ändå någonstans neråt på listan, någon av dom måste ju hamna där!

Betyg: 4.5

1 kommentar:

  1. Sv: Verkligen fullspäckad, haha ;D Jaha, visste inte att jag hade blivit taggad, måste ha missat det. Hade redan gjort taggen och tidsinställt den tills jag skulle vara borta under min Spanienresa, men tack för taggen i alla fall tjejer! :)

    SvaraRadera