söndag 24 juli 2016

Daniella recenserar: Du, bara

Titel: Du, bara
Författare: Anna Ahlund
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/vinst/Gåva: Recensions exemplar
Sidor: 341
Serie: -
Utläst: 10/7-16




Tack rabén&sjögren för recensions exemplaret!


Bokens första mening: Första gången jag hör talas om Frank är en kväll i mitten av juni när jag sitter på en pinnstol i köket och är rädd att min syster ska klippa mig i örat.

Handling:
Syrendoften ligger som ett täckt över Uppsala och asfalten är varm. John är sexton och ska börja gymnasiet efter sommaren. Föräldrarna har dragit till landet och John och hans storasyster Caroline får klara sig själva i lägenheten där luften står still.
  Då dyker Frank upp och vänder upp och ner på hela Johns värld. Dessvärre är Frank redan tingad av Caroline. Och hon är van att få som hon vill.

Min åsikt: 
Jag ångrar verkligen att jag inte ens gett HBTQ-böcker en chans innan och efter att jag läst denna boken har den öppnat upp en helt ny bokvärld för mig och det är verkligen positivt!
De första 150 sidorna var riktigt bra, just det här med rivaliteten mellan syskonen och de fina ögonblicken mellan John och Frank, dock så hade jag velat ha mer av deras syskon rivalitet. Det var både underhållande, spännande och annorlunda.
  Utöver det så var det en bok som inte går att lägga ner, var bara tvungen att fortsätta läsa och boken stannar kvar hos läsaren efteråt med. Det är en bok som verkligen berör en, riktigt fin berättelse om hur kärleken ibland kan vara svår att förstå och har många uppförsbackar. Även vänskapen i boken är riktigt fin!

Betyg: 3.8

2 kommentarer:

  1. Har upplevt det som att det kommit fler bra böcker om hbtq på sistone, vilket är så himla bra:)

    SvaraRadera