fredag 1 juli 2016

Daniella recenserar: Harry Potter och Dödsrelikerna

Titel: Harry Potter och Dödsrelikerna
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Tiden
Rec-ex/Vinst/Gåva: - 
Sidor: 783
Serie: Harry Potter #7
Utläst: 22/6-16




Bokens första mening: De båda männen dök upp ur tomma intet, några meter från varandra på den smala, månbelysta stigen.

Handling:
Det sista sommarlovet från Hogwarts är snart slut och Harry Potter väntar otåligt på Privet Drive. Medlemmar ur Fenixorden ska komma och hämta honom och föra honom till en säker plats, utan att Voldemort och hans anhängare får reda på vart han tar vägen. Men när han väl kommit i säkerhet - vad ska han göra då? Hur ska Harry kunna utföra den livsfarliga och omöjliga uppgiften som professor Dumbledore har gett honom?

Min åsikt:
Från att ha tagit beslutet att börja läsa klart Harry Potter böckerna denna månaden (juni), så har jag längtat till den sista boken så mycket. Och nu fick jag äntligen läsa den och komma till det kapitel som jag väntat på allra mest. Nämligen Severus Snapes minne som han ger till Harry Potter precis innan han dör.
  Det finns två scener i både boken och filmen som berör mig som mest. Den först är när Dobby dör, det är så sorgligt och jag gillar Harry Potters gest mot Dobby och speciellt citatet på Dobbys gravsten som man inte får se i filmen. Det andra är när Snape dör och han ger sitt minne till Harry Potter. Just det kapitel då man får reda på allt om Snape, från när han var yngre och hans kärlek för Lily Potter till nutid då han får reda på vad Dumbledore alltid har vetat om Harry Potter. Jag blir så berörd av Severus Snapes minnen och när man verkligen förstår vad hans roll har varit hela tiden.
  Min första tanke när jag väl skulle börja läsa boken var, "borde den inte vara längre", filmen är ju trots allt uppdelad i två delar. Jag hade förväntat mig att den sista boken skulle vara längst.
   Men efter att ha läst klart boken förstår jag varför den inte är längst. Slutet sker så snabbt! Man får endast följa Harry Potter synvinkel, men i filmerna får man även se vad alla andra gör runt om i skolan och Hermione och Ron när de dödar ormen.
  Mer än första halvan av boken handlar om att lista ut vad de ska göra, det blir trist att läsa om. Det är inte förrän de börjar att ta död på Horrokruxerna som det äntligen börjar hända saker och de gör stora framsteg.
  Jag måste bara nämna att jag fortfarande inte förstår det här med fläderstaven, hur blev den Draco Malfoys trollstav och sedan Harry Potters? Jag trodde att man var tvungen att döda dess förra ägare, så jag hänger fortfarande inte med. Om det finns någon som förstår det, kan ni väl skriva en kommentar!
  Iallafall så kan inte fatta att det är slut, förstår varför alla älskar Harry Potter böckerna och jag bara älskar slutet! Längtar så mycket till den nya boken och jag bara måste läsa om bokserien igen O.o

Betyg: 4.7

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar