lördag 3 september 2016

Rebecca recenserar: Harry Potter and the Goblet of Fire


Titel: Harry Potter and the Goblet of Fire
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Scholastic
Rec-ex/vinst/gåva: Nej
Sidor: 734
Serie: Harry Potter #4

Utläst: 18/8-15






Bokens första mening: The villagers of Little Hangleton still called it "the Riddle House", even though it had been many years since the Riddle family had lived there.

Handling:
You have in your hands the pivotal fourth novel in the seven-part tale of Harry Potter's training as a wizard and his coming of age. Harry wants to get away from the pernicious Dursleys and go to the Quidditch World Cup with Hermione, Ron, and the Weasleys. He wants to dream about Cho Chang, his crush (and maybe do more than dream). He wants to find out about the mysterious event that's supposed to take place at Hogwarts this year, an event involving two other rival schools of magic, and a competition that hasn't happened for a hundered years. He wants to be a normal, fourteen-year-old wizard.
   Unfortunately for Harry Potter, he's not normal - even by Wizarding standards.
   And in his case, different can be deadly.

Min åsikt:
Det här är min favorit i Harry Potter-serien bland filmerna. Därför hade jag även höga förväntningar på boken! Och som tur är så är boken även riktigt, riktigt bra. Och jag älskar att vissa delar (visserligen inte så stora delar) inte finns med i filmen eftersom det gör hela läsupplevelsen ännu bättre. Den här boken var ganska lätt att ta sig igenom eftersom J.K. Rowling skriver på ett så fängslande, magiskt och spännande sätt som bara fångar in läsaren, så jag förstår verkligen varför just alla fortfarande läser/har läst dessa böckerna.
   Varför är just Harry Potter and the Goblet of Fire min favorit i Harry Potter serien då? Och kort sagt så beror det på handlingen, jag älskar hur den här storyn är uppbyggd, med en flammande bägare, en tävling med olika delar, och att just Harry Potter som är minderårig och inte får vara med kastas in i den här farliga tävlingen. Dessutom är det första gången som vi får se lite annorlunda, nya karaktärer i handlingen och får lära oss mer om andra skolor för trollkarlar och häxor, vilket det inte varit på tal om så mycket i de tidigare böckerna. Och allt det här nya och spännande gör bara att jag älskar just the Goblet of Fire så mycket mer! Därför är jag även så himla glad över att boken verkligen levererade detta.

Citat: "We are only as strong as we are united, as weak as we are divided."

Betyg: 5/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar