Rebecca recenserar: Livet efter dig

Förlag: Printz Publishing
Rec-ex/vinst/gåva: Nej
Sidor: 398
Serie: Livet efter dig #1
Utläst: 30/3-16

Bokens första mening: När han kliver ut ur badrummet är hon vaken.

Lou Clark och Will Traynor är så olika man kan vara. Lou bor hemma och försörjer sina föräldrar med lönen från kaféet där hon jobbar. Hon har inga ambitioner utanför den lilla stad där hon bott i hela sitt liv.
  Will var en atletisk A-personllighet, framgångsrik affärsman med toppjobb i London och en ändlös räcka blonda flickvänner. Ända tills en motorcykelolycka tog ifrån honom allt.
  När Lou blir arbetslös tar hon jobbet som den totalförlamade Wills sällskapsdam. Hon har ingen aning om hur hon ska hantera den dystre, oförskämde man som hon anställts för att ta hand om. Och Will har bestämt sig - hans liv är trångt och glädjelöst, och han vet exakt hur han ska få slut på alltihop. Lou bestämmer sig i sin tur för att få Will att ändra sig.
  Ingen av dem vet att de kommer att förändra varandra för alltid.

Jag hörde om hur bra den här boken var, så när den var på årets Bokrea köpte jag den och bestämde mig för att ta med den till Thailand och läsa den på min semester. Och det ångrar jag verkligen inte!
  Jag började läsa boken med ett öppet sinne, jag visste visserligen inte så mycket om den här boken mer än att den skulle vara sorglig, därför drog jag även ut lite på slutet eftersom jag inte ville ligga vid poolen och gråta utan fick vänta lite till rätt tillfälle då jag visste att jag kunde släppa någon tår om det behövdes. Och visst var den sorglig men också så otroligt vacker och underbar! Jag släppte aldrig någon tår när jag läste slutet eftersom det var så många blandade känslor, men visst fick jag en klump i halsen och tyckte synd om Lou. Jag hoppades länge på att Lou skulle lyckas övertala Will, även om jag visste att det inte skulle vara ett lyckligt slut så kunde jag ändå inte sluta hoppas.
   Lou är en sådan fantastiskt unik karaktär med sitt klumpiga nästan barnsliga vis som gör henne så charmig och det går inte att inte gilla Lou. Will är den arroganta typen som sakta mjuknar upp i Lou's sällskap och som senare visar upp sina humoristiska och filosofiska sidor. Och det visar sig att Will har mycket att lära Lou om livet. Jag tycker om meningen i boken, att våga ge sig ut i livet och vara äventyrlig och inte bara sätta sig ner i en stabil och säker miljö. Däremot kanske inte så mycket i den grad som Will tycker är nyttig, visst kan du vara äventyrlig och leva ut dina drömmar, men ibland måste man även ta tag i vardagen för att kunna göra allt detta. Nu känner jag att detta blir ett ganska så långt inlägg så jag ska försöka korta ner det lite.
  Kort och gott, jag älskar karaktärerna och bokens filosofiska och etiska inslag! Jag älskar handlingen och allt som boken tillför. Kort sagt, jag verkligen älskar den här boken!