måndag 29 april 2013

Böcker: Elva frågor

1.Vilken är din absoluta favoritbok och varför?

Den boken jag älskar mest, eller böckerna är Hunger Games trilogin. Det jag gillar mest är att den är annorlunda från de andra böcker jag läst tidigare. Jag älskar spänningen, att dem väljs ut och att Katniss kämpar emot systemet. Hon blir en stor förebild och folkets symbol, hon får de andra att se en bättre framtid än just den framtiden där man måste slåss mot varandra. Hon blir en stor betydelse och det kan man även koppla till vår riktiga värld. Att man behöver en person som kämpar och vågar ta ett steg fram, för att sedan visa andra att man inte är ensam och att man ska våga ta ett steg fram. Tillsammans är man starkare. Älskar berättelsen och kämpar-glöden.

2. Vilken genre undviker du?
Det är kanske inte just genren utan böckerna som handlar just om vampyrer, det är bara inte min grej och alla läser dem. Det är inte lika kul då ifall alla läser just om vampyrer. Sedan hatar jag böcker om hästar, bläää. Och ni kanske vet att det går en film på bion nu som heter Warm Bodies och som handlar om en Zombie kärlek. Nej, dem har gått för långt nu med fantasy kärlek. Det räcker liksom med vampyrer och varulvar.

3. Om du fick vara en känd författare för en vecka, vem hade du varit då?
Jag hade i så fall valt Sara Shepard, hon har skrivit Pretty Little Liars böckerna och medverkar nu i en serie om just sina böcker. Det hade varit coolt att skriva en/flera böcker som sedan görs om till en film eller serie. Jag hade även fått träffa alla karaktärerna i serien, det hade varit kul! ^^

4.Hungerspelen eller Twilight?
Haha, skit lätt val. Hungerspelen så klart. Behöver jag förklara varför? ^^

5.Excess, pocket, danskt band, inbunden... Vilket format föredrar du?
Jag föredrar helst inbundna eftersom de inte är så enkla att förstöra som pocket. Dem är i fast form och enklare att både hålla och bläddra i. Men sedan beror det mest på utseendet, ifall t.ex. en bok är finare i pocket än inbunden så köper jag så klart den finaste.

6. Vilken bokkaraktär hade du tagit med dig på en veckas semester i Spanien?
Jag hade tagit med mig Peeta eftersom han är så himla snygg ^^ En veckas semester med honom hade jag inte tackat nej till.

7. Hur ser det ut där du helst sitter/ligger och läser? Varför är det din favoritplats?
Oftast så sitter jag och läser i antingen fåtöljen eller i soffan i vårt vardagsrum. Det är väl där jag oftast vistas, annars gör det inte så mycket om jag står,går,ligger eller sitter, bara jag får läsa min bok XD

8. Vilken är boken om ditt liv?
Svår fråga, jag har inte hittat en bok som beskriver mitt liv exakt men det finns ju såklart delar i böcker som beskriver mig. Kanske karaktären tankar, liv eller personlighet.

9. Läser du helst vanlig bok eller e-bok? Varför?
Som sagt så vill jag ha något att hålla i och bläddra, inte se en bok genom en ruta. Då missar man poängen med att älska böcker. Det är inte bara texten, det är utseendet, det är bladen och det är känslan att få hålla i den. Inte samma sak som med en e-bok.

10. Vilken är din favoritfärg på omslag?
Svårt att säga, det är liksom hela konceptet på boken och det kan vara flera färger. Och där är flera färger som tilltalar mig. Omslaget ska vara djup typ svart lila, det ska vara mystiskt och lite fantasifullt. Svårt att förklara, men jag gillar mystiska omslag på böcker, annorlunda omslag ^^

11. Vad för tema hade du velat ha på Bokmässan?
Fantasy så klart eller skräck. Jag älskar skräck filmer och böcker. Men jag hittar typ aldrig några bra och riktiga skräckisar inom böcker. Har ni några tips så skriv en kommentar ;)

Så det var alla frågor, hoppas ni förstår er på mig lite bättre nu :P

//Daniella


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar