måndag 4 maj 2015

Daniella recenserar: Berättelser om en (inte så) populär partytjej & Berättelser om en (inte så) talangfull popstjärna

Titel: Berättelser om en (inte så) populär partytjej
Författare: Rachel Renée Russell
Förlag: Modernista
Rec-ex/Vinst/Present: Rec-ex
Sidor: 279
Serie: #2 Nikkis Dagbok
Utläst: 20/3-15







Bokens första mening: Jag kan inte fatta att det här händer

Handling:
Recept på katastrof: Ta 4 fester. Tillsätt 2 kompisar och 1 förälskelse. Dela med 1 elak tjej som vill KROSSA Nikki. Blanda väl, håll för ögonen och TA SKYDD! Jag trodde aldrig det skulle hända, men mitt liv börjar ÄNTLIGEN ordna upp sig.
  I Nikkis dagbok #2 - Berättelser om en (inte så) populär partytjej får vi följa fjortonåriga Nikki Maxwell som i text och teckningar skildrar sitt dagliga liv med alla dess utmaningar. Hon skriver om sina vänner, förälskelser, om sin familj och om att vara populär eller inte i skolan.
  Nikkis dagbok är utformad som en dagbok och rikt illustrerad med teckningar och seriestrippar. En given hit från tjejer från 9 år och uppåt.

Betyg: 4/5


Titel: Berättelser om en (inte så) talangfull popstjärna
Författare: Rachel Renée Russell
Förlag: Modernista
Rec-ex/Vinst/Present: Rec-ex
Sidor: 311
Serie: #3
Utläst: 30/4-15







Bokens första mening: OMG!

Handlingar:
I Nikkis dagbok #3: Berättelser om en (inte så) talangfull popstjärna får vi följa fjortonåriga Nikki Maxwell som i text och teckningar skildrar sitt dagliga liv med alla dess utmaningar.
 Hon skriver om sina vänner, förälskelser, om sin familj och om att lyckas eller inte lyckas bli popstjärna.
 Nikkis dagbok är utformad som en dagbok och rikt illustrerad med teckningar och seriestrippar. En motsvarighet till Greg Kinneys Dagbok för alla mina fans - fast med ej tjej som huvudperson! En given hit för tjejer från 9 år och uppåt.

Min åsikt: [Spoiler Varning]
Jag gillar att läsa dessa böcker och se hur Nikkis galna liv fortsätter. Hon skapar mycket trubbel för sig själv, vilket hon egentligen hade kunnat undvika. Men ifall man inte gör en enkel sak komplicerad är det inte lika roligt att läsa om det, som det är i dessa böcker. Till exempel i den andra boken då Nikki trippel bokar med olika människor. Hon bestämmer sig för att gå på festen med Brandon, samtidigt som hon ska dit med Chloe och Zoey, När hon också har ett jobb på ett kalas som hennes lillasyster är på. Jag själv hade avbokat två av dom sakerna och gjort den ena. Men Nikki vill inte svika sina vänner (vilket är fint) eller den hon varit kär i länge och hon har lovat att ställa upp på kalaset.
båda böckerna är underhållande och om jag ska välja vilken av dom jag tycker bäst om (fast än jag gett dom lika mycket i betyg) så är det bok två. Bok tre tycker jag är lite sorglig eftersom allting kommer i Nikkis väg. Först riskerar hon att byta skola (på grund av något hon inte vill nämna till sin pappa), sedan förlorar hon sina vänner till Mackenzie och hon tvivlar på att Brandon gillar henne. Men som tur är så slutar allt lyckligt (det gillar jag) och underhållande. Jag hade det på känn att Mackenzie hade ett finger (eller en hel hand) i det här med att bytta skola grejen.
I alla fall så längtar jag till nästa bok, ska bli kul och se vad för motgångar hon möter där.

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:














Inga kommentarer:

Skicka en kommentar