måndag 3 februari 2014

Recension: Hundraåringen


Titel: Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann
Författare: Jonas Jonasson
Förlag: Pocketförlaget
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 391
Serie: Nej
Utläst: 1/1-14




Bokens första mening: Man kan tycka att han kunde ha bestämt sig tidigare och att han kunde ha varit karl nog att meddela omgivningen sitt beslut.

Handling:
Efter ett långt och synnerligen händelserikt liv hamnar Allan Karlsson på ett äldrehem han tänker ska bli hans sista anhalt på jorden. Problemet är bara att hälsan vägrar ge vika, och en dag bär det sig inte bättre än att det är dags för honom att fylla tresiffrigt.
  Pompa och ståt väntar, med kommunalråd och lokaltidning på plats. Ett spektakel så oönskat av Allan att han i stället kliver ut genom fönstret. Därmed är han på rymmen från sitt eget födelsedagskalas. I hastigheten råkar Allan få med sig en väska som han bara skulle vakta ett slag och strax har han både tjuvar och poliser efter sig.
  Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann handlar om en månadslång jakt genom Sverige på Allan och hans nyfunna vänner. Men boken är också en resa genom 1900-talet - den oändligt sorglöse Allan Karlssons livsresa.
 Hur kommer det sig egentligen att Allan äter middag med blivande president Truman? Och får lift med förre premiärministern Churchill? Och åker flodbåt med ordförande Maos unga hustru? Eller för den delen att han tillbringar flera månader med att vandra över Himalaya?
  Trots att Allan är fullständigt ointresserad av politik och religion tycks han ha påverkat de flesta av det förra seklets stora händelser i världen. I hundra år gjorde Allan Karlsson världen osäker, bara genom att vara. Och nu är han lös igen.

Vad jag tycker:
Jag hade verkligen svårt att lägga ifrån mig den här boken när jag väl läst ett par sidor i den. Jag hade som mål att läsa klart boken innan jag skulle se filmen och ca en vecka innan var jag klar men då kunde jag knappt vänta på filmen! Det är helt otroligt hur mycket huvudkaraktären Allan hunnit göra i sitt liv. Och ibland tyckte jag allt kändes lite för enkelt, hur Allan hela tiden klarade sig undan problem genom vissa personer.
Boken är skriven både i nutid och i dåtid, där Allan flyr från ålderdomshemmet i nutiden och Allans alla äventyr berättas i dåtiden. Jag tycker verkligen om Allans intresse för att spränga saker och det var väl förmodligen det som gjorde att han från början tog sig någonstans i världen. Dessutom tycker jag om att han inte gillar politik och heller inte vill ha något med det att göra men ändå hamnar mitt bland det. Boken har många stunder fulla av skratt och jag älskar verkligen en speciell scen (då Allan och hans nyfunna kompis ska ta sig från fängelset och Allan försöker förklara planen vilket inte går så bra..).
Jag hade höga förväntningar på boken och trots att den var väldans bra så levde den inte riktigt upp till mina förväntningar, därför ger jag boken en stark fyra!

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker av författaren:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar