fredag 10 januari 2014

Tag: 35 frågor om böcker från 2013

Vi blev taggade av Steffi från Bok Cirkeln att delta i utmaningen och svara på 35 frågor om böcker! Så vi kör igång =)

1. Hur många böcker har du läst det här året (2013)?

Rebecca:
Eftersom vi räknade ihop allting igår så vet jag att jag läste 63 böcker totalt! Vilket inte är så dåligt med tanke på att jag inte alls (!!) fick någon bok läst under december månad. Och orsaken till det var inget annat än att jag haft mycket att göra och tänka på.

Daniella:
Jag har läst 23 böcker totalt och det är inte lika mycket som min syster läst, men detta året siktar jag mot att läsa ännu mer än så.

2. Hur många sidor blev det sammanlagt?

Rebecca:
23 033.. frågor på det? ^^

Daniella:
8336 sidor har jag läst sammanlagt.

3. De tio sämsta böckerna du läste (från sämst till mindre dålig)?

Rebecca: 2013 var ju ett ganska bra läsår för mig så jag tror inte att jag ens kan komma upp i tio böcker totalt. Men här är några i alla fall
1. Fallen av Lauren Kate
2. Great Expectations av Charles Dickens

Daniella:
Hm... får se..., det blir bara fem eftersom resten av de böcker jag läst inte förtjänar att vara på denna listan. Men jag skrev i alla fall fler än min syster :P
1. Den femte systern av Mårten Sandén
2. Evermore av Alyson Noël
3. Etiquette & Espionage av Gail Carriger
4. The Gift av Alison Croggon
5. Den förlorade liljan av Sarah Singleton


4. De tio bästa?

Rebecca:
1. A game of thrones av George RR Martin
2. Hex Hall av Rachel Hawkins
3. En man som heter Ove av Fredrik Backman
4. Harry Potter and the sorcerer's stone av JK Rowling
5. Rädda mig inte! av Tahereh Mafi
6. Genom dina ögon av Stephenie Meyer
7. Geek Girl av Holly Smale
8. Sofies värld av Jostein Gaarder
9. Blunda och hoppa av Sarah Dessen
10. Safirblå av Kerstin Gier

Daniella:
1. Divergent av Veronica Roth
2. Beautiful Creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl
3. Angelfall av Susan EE
4. The one and only Ivan av Katherine Applegate
5. Beautiful Creatures: the manga av Kami Garcia & Margaret Stohl
6. The land of stories: the wishing spell av Chris Colfer
7. Helena av Josephine Angelini
8. Någon Annanstans av Gabrielle Zevin
9. Cirkoli av Patrik Stigsson
10. Djävulens märke av Magnus Nordin

5. Den sorgligaste boken du läste?

Rebecca:
I brist på något annat att säga så väljer jag Genom dina ögon av Stephenie Meyer. Den enda boken jag faktiskt fällde några tårar till i år.

Daniella:
Det måste vara boken Någon Annanstans av Gabrielle Zevin eftersom hon dör och hon inte fick uppleva allt hon ville. Som t.ex. att ta sitt körkort, bli kär, gå ut skolan m.m. Det är en både sorglig och bra berättelse eftersom hon ändå får ett bra liv efter döden. Men det är mycket känslosamt för henne i början av boken.

6. Den du aldrig kommer glömma?

Rebecca:
Återigen väljer jag Stephenie Meyers bok, Genom dina ögon, om du inte läst den än så gör det! Den är lite seg i början men sedan blir den bara bättre och bättre.

Daniella:
Den jag aldrig kommer glömma är The one and only Ivan av Katherine Applegate eftersom den också är så rörande och lite av en sann historia, tycker andra också ska läsa den.

7. Den hemskaste?

Rebecca: 
Flykten från läger 14 av Blaine Harden, en självbiografi bok om en flykting från ett av arbetslägren i Nordkorea, ger en liten inblick i hur folket behandlas där. Att läsa om vad personer där är med om var väldigt obehagligt och hemskt! Du kan läsa min recension av boken HÄR!

Daniella:
Djävulens märke av Magnus Nordin, fast den är inte hemsk snarare läskig i mellan åt och det händer mycket i den.

8. Den mest spännande?

Rebecca:
Saeculum av Ursula Poznanski, jag verkligen låg och sträckläste den och blev klar på den på en dag trots dess tjocklek. Återigen kan du läsa min recension av boken HÄR!

Daniella:
Den mest spännande enligt mig är Angelfall av Susan EE, den är också lite hemsk i slutet kom jag på nu. Vad änglarna gör mot barn, längtar så  mycket till bok två.

9. Den längsta..?

Rebecca:
A game of thrones (835 sidor)

Daniella:
Beautiful Creatures (563 sidor)

10. ...Och kortaste?

Rebecca:
Falla sönder (95 sidor)

Daniella:
En presidentdotters bekännelser (190 sidor)

11. Den med vackrast omslag?

Rebecca:












Daniella:












12. Den med fulast omslag?

Rebecca: Tycker fortfarande de borde hållt sig till de andra omslagen!












Daniella:












13. Den du kommer läsa om och om igen, och aldrig tröttna på?

Rebecca;
Eftersom jag har många böcker i bokhyllan att läsa just nu och ett långt tag framöver så prioriterar jag inte omläsningar just nu, möjligen blir det en omläsning av Hunger Spelen, innan premiären för den sista filmen.

Daniella:
Beautiful Creatures är en bok jag aldrig kan tröttna på, den är så bra, för bra för att tröttna på. Men som Rebecca skriver så har jag just nu ingen möjlighet till att läsa om någon och om det blir så prioriterar jag Hunger Games böckerna på engelska denna gången.

14. Hur många av böckerna du läste var rec-ex?

Rebecca;
7st.

Daniella:
3st

15. Hur många recenserade du?

Rebecca:
7st.

Daniella:
3st

16. Vilken/vilka böcker gav dig inspiration till något?

Rebecca:
Det enda jag kan komma på är till skolarbete (biografier/faktabaserade), men även böckers omslag inspirerar mig till att rita!

Daniella:
Ingen bok har gett mig inspiration till något, vad jag kommer på. Men alla böcker inspirerar mig till att rita och fortsätta att läsa.

17. Har du sett filmatiseringen av någon av böckerna du läst det här året? Före eller efter att du läst boken?

Rebecca:
Beautiful Creatures - efter att jag läst boken
The Host (genom dina ögon) - efter att jag läst boken
Sagan om Ringen - efter att jag läst boken
City of Bones - efter att jag läst boken
En fantastisk upptäck av Hugo Cabret - före jag läste boken
Sofies värld - efter att jag läst boken

Daniella:
Beautiful Creatures - Såg filmen på bio efter att jag läst boken

18. Hur många seriealbum läste du?

Rebecca:
5st

Daniella:
1st

19. Hur många av böckerna kom ut det här året?

Rebecca:
13 st.

Daniella:
5st

20. Hur många var i pocket?

Rebecca:
7st.

Daniella:
8st

21. Någon bok du ångrar att du läste?

Rebecca:
Great Expectations, eller att jag i alla fall läst den på svenska istället..

Daniella:
Jag ångrar att jag läste Evermore av Alyson Noël, eftersom det var en vampyr bok och det ogillar jag. (Vi lägger upp en tävling senare då ni har chansen att vinna boken Evermore.)

22. En bok alla borde läsa som du läste?

Rebecca:
Geek Girl! Så lätt och rolig att läsa!

Daniella:
Om jag inte ska skriva den jag skrivit innan (The one and only Ivan) så finns det en till och det är Angelfall. Det händer mycket i den och det är svårt att sluta läsa.

23. Den roligaste boken du läste?

Rebecca:
Geek Girl, återigen =)

Daniella:
Nikki's Dagbok ; berättelser från ett (inte så) fantastiskt liv av Tachel Renée Russell

24. Den som var bra men kanske var menad till yngre/äldre?

Rebecca:
Nikkis dagbok, som egentligen är menad till yngre läsare men som jag faktiskt tyckte var bra och kan rekommendera.

Daniella:
Cirkoli av Patrik Stigsson, den är egentligen till tonåringar, men boken är så bra!

25. Den mest hypade boken du läste?

Rebecca:
Beautiful Creatures & Den femte vågen bland annat, finns säkert en del fler.

Daniella:
Divergent av Veronica Roth.

26. Den du hade väldigt stora förhoppningar på, och boken överträffade?

Rebecca:
En man som heter Ove, hört så mycket om den och kan faktiskt hålla med om att boken är väldans bra!

Daniella:
Det måste vara The land of stories: The wishing spell av Chris Colfer.

27. Den du blev mest besviken på?

Rebecca:
Fallen av Lauren Kate, fast nog var det förväntat med tanke på många dåliga recensioner, trots det kommer jag fortsätta läsa serien då jag hört och hoppas på att den blir bättre.

Daniella:
The Gift av Alison Croggon, trodde den skulle vara jätte bra men det var inte mycket som hände i den.

28. En relativt okänd bok du läste, som fler borde läsa?

Rebecca:
Sofies värld, en filosofisk bok som får en att tänka om ett par gånger.

Daniella:
Helena av Josephine Angelini i Starcrossed trilogin. Den är inte jätte känd i bok världen, men man vet att den finns och den är också jätte bra när väl saker händer.

29. Vilka fem böcker som kommer ut nästa år ser du mest framemot att läsa?

Rebecca:
1. Dangerous Creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl
2. Panic av Lauren Oliver
3. Stad av Glas av Cassandra Clare
4. Picture Perfect av Holly Smale
5. Vet inte om sista boken till Rör mig inte! - trilogin kommer ut men den längtar jag i alla fall mycket till också!

Daniella:
1. Utvald av Ally Condie
2. Allegiant (På svenska) av Veronica Roth
3. Dangerous Creatures av Kami Garcia & Margaret Stohl
4. Nikki's Dagbok; berättelser om en (inte så) populär partytjej av Rachel Renée Russell
5. Stjärnmärkt av Jessica Spotswood

30. Vilket bokförlag tycker du är bäst?

Rebecca:
Hm.. förmodligen rabén&sjögren och B|Wahlströms

Daniella:
Det måste vara rabén&sjögren och Modernista

31. Följdfråga: Varför?

Rebecca:
Jag tycker om många av de böckerna som förlagen ger ut, jag gillar ju både ungdomsböcker samt mycket fantasy och dystopier m.m.

Daniella:
Jag är inne på samma spår som Rebecca, de har många av de ungdomsböcker som jag gillar att läsa.

32. Vilket förlag har du fått flest rec-ex från det här året (om du fått några rec-ex)?

Rebecca:
Från rabén&sjögren

Daniella:
Modernista

33. Vilket förlag har det utbud som passar dig bäst?

Rebecca:
B|Wahlströms egentligen =)

Daniella:
Modernista

34. En bok som kom ut det här året som du inte hann läsa, men vill läsa?

Rebecca:
Jag har så många som jag vill läsa som kom ut i år att det blir svårt att välja så jag väljer två då istället för en. Scarlet och Nyckeln! Ser så mycket fram emot att få fortsätta på/avsluta de serierna.

Daniella:
Time Riders av Alex Scarrow som jag fick av mi syster när jag fyllde år, men jag ska läsa den inom snarast.

35. Vilka tre bloggare taggar ni?
Bokugglan
Sofies bokblogg
Bokpotaten


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar