söndag 25 januari 2015

Födelsedags tävling!

Vår blogg fyllde år 3 år den 8:e januari och det vill vi såklart fira med en tävling. Men vi tänker inte köra den traditionella utlottningstävlingen. Vi vill göra något roligare och mer utmanande!

Regler (ändringar):
Tävlingen pågår i 14 dagar (med början på måndag, imorgon, den 26:e) och går ut på att man ska samla poäng. Vi lägger ut två inlägg om dagen (ett på morgonen och ett på kvällen) som tillhör två av följande kategorier som visas nedan. Tävlingen avslutas den 14:e februari och vinnarna meddelas den 15:e.

Obs: Endast de som bor i Sverige kan vinna böckerna, men det går självklart att svara på frågorna ändå. :)

Hur samlar man poäng då?
För varje rätt svar får man 1 poäng, du kan samla ihop totalt 84 poäng. Men du kan också få 3 extra poäng genom att skriva om tävlingen på din blogg/twitter/instagram etc, och sedan länka till det här inlägget. Och du kan få ytterligare 3 poäng om du skriver i kommentarfältet "GRATTIS!!!!!!:D:D:D:D" samt tipsar om din favoritbok eller serie!
Totalt kan du få 6 extra poäng.

Det finns sammanlagt 4 kategorier som inläggen handlar om:

1. Bokomslag
Här gäller det att hitta ut av vilka böcker som gömmer sig bakom bilderna.
Ex.















Svar: They All Fall Down av Roxanne St. Claire

2. Första meningen
Här kommer vi att skriva en boks första mening och det är sedan upp till dig att hitta boken som meningen tillhör.
Ex. "I run away from home in a downpour"
Svar: They All Fall Down av Roxanne St. Claire

3. Karaktär
Vi beskriver här en karaktär från en bok/serie och du ska sedan gissa på vilken karaktären är, förhoppningsvis blir det inte för svårt och vi ska försöka att göra det lite lättare för er här då vi vet att det kan vara svårt.
Ex. En stark tjej som bor med en apa och en häst.
Svar: Pippi Långstrump

4. Bokstav
Du får en bokstav av oss och ska sedan komma på en bok, karaktär, författare och genre på samma bokstav.
Ex. bokstaven E
Bok: Erebos
Karaktär: Emil (i Lönneberga)
Författare: Emma Andersson
Genre: Epic Fantasy

Vad kan du vinna då?
















  • Dead Silence (#4 i The body Finder) av Kimberly Derting
  • Allt och lite till av Sarah Dessen
  • Spökstaden (#2 i Besynnerliga barn) av Ransom Riggs

Första vinnaren får välja en bok av dessa tre, andra vinnaren får välja en bok av de två som är kvar och den tredje vinnaren får den boken som blir kvar.

Anmälan
Du anmäler dig genom att skriva en kommentar i detta inlägget där du skriver att du vill vara med och delta samt lämnar din e-postadress till oss så att vi kan kontakta dig om du vunnit. Glöm sedan inte att svara på inläggen, du har fram till tävlingens sista dag (14:e februari) på dig att anmäla dig till tävlingen och svara på frågorna så det gör inget om du råkar hamna efter.
Glöm inte att tipsa om tävlingen på din blogg/Twitter/Instagram om du vill ha fler poäng!

.

10 kommentarer:

  1. Vilken rolig tävling! Jag är jättegärna med och tävlar. Här är mitt inlägg: http://inutienbok.blogg.se/2015/january/ett-tavlingstips.html och Ett stort GRATTIS!!!!!!:D:D:D:D i efterskott till er blogg! Mina favoritserier är bland annat Harry Potter och Hungerspelen. :)

    inutienbok@hotmail.se

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Jag är jättegärna med i tävlingen! Jag har delat tävlingen via mitt instagram konto @bokintresse där har jag även skrivit en länk till det här inlägget. :)
    Min mejl är bokintresse@gmail.com

    Btw. GRATTIS!!!!!!:D:D:D:D
    Min favobok är helt klart The Fault in Our Stars! :) <3

    SvaraRadera
  3. Gud vad roligt det låter! Och GRATTIS!!!!!!:D:D:D:D gånger tusen, haha, hoppas det blir många fler år! Jag vill supergärna vara med, men kan man delta från Finland? Jag svarar antagligen på kluringarna iallafall, för tycker sånthär är jätteroligt, men vill ju gärna kunna vinna också ;D Min favoritbok just nu är nog Outtalat av Sarah Rees Brennan på delad första plats med Mörk ängel av Laini Taylor. Detta är min mailadress: elviraslillabloggomvarlden@gmail.com Ska försöka skriva ett inlägg också - återkommer med det senare!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hej! Tyvärr kan bara de som bor i Sverige vinna böckerna, glömde skriva det och det ber vi om ursäkt för, men det ändrar vi nu så att alla kan se det.
      Men det är kul att du är med i tävlingen ändå och deltar :)

      Radera
  4. Hej! Jag är jätte gärna med! Min mail är : Hannah.blogg14@gmail.com!

    Kommer skriva om er tävling på min blogg någon dag, har inte tillgång till en dator just nu! :) kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hehe, hej igen! Har nu skrivit om er tävling på min blogg:
      http://drawreadandtakeaphoto.blogspot.se/2015/02/booktwins-fodelsedagstavling.html

      Och min favoritbok är nog Förr eller senare exploderar jag! En annan bok som är fin är En plats de kallar lyckan. Och om man vill ha en superbra thriller borde ni läsa Mickey Bolitar triologin! av Harlan Coben! Me love it!

      (pst, tycker det är jätte skämmigt att jag skrivit 3 kommentarer nu sammanlagt, så ber så mycket om ursäkt D: Hoppas ni inte tröttnat på mig, haha.)

      Radera
  5. Vet inte om jag sa grattis, SÅ GRATTIS! :DD hahah.. epic fail x) var lite stressad när jag anmälde mig, så hoppas detta är okej! :)

    SvaraRadera
  6. GRATTIS! :) Jag anmäler mig. Verkar vara en rolig tävling. :) Mail: kajsasbokblogg (a) gmail.com

    SvaraRadera
  7. Rätt ska vara rätt: GRATTIS!!!!!!:D:D:D:D MItt bästa boktips just nu är Cress av Marissa Meyer. Ser verkligen fram emot Winter.

    SvaraRadera
  8. GRATTIS!!!!!!:D:D:D:D
    Jag är jättegärna med i er tävling och ser fram emot alla utmaningar. :)
    Mitt bästa boktips är Flickan från ingenstans av Justin Cronin.
    Har delat på min twitter, här:
    https://twitter.com/elinh942/status/563700770898735105

    elin.helmersson@live.se

    SvaraRadera