onsdag 25 februari 2015

Daniella recenserar: 8 Saker du aldrig skulle våga

Titel: 8 saker du aldrig skulle våga
Författare: Eva Susso & Moa Eriksson Sandberg
Förlag: gilla böcker
Rec-ex/Vinst/Present: Present
Sidor: 245
Serie: Nej
Utläst: 27/12-14







Bokens första mening: Mamma var så trött på kolonistugan i höstas och ville sälja den, men jag övertalade henne att inte göra det.

Handling:
1. Vi ska genomföra en eller flera utmaningar var innan sommarlovet.

2. Alla måste göra utmaningen som står på lappen dom drar - det är inte tillåtet att byta lapp med någon annan.

3. Rapportera till gruppen efter varje utmaning. Och var ÄRLIGA.

4. Utmaningarna är hemliga för alla utanför gruppen. Speciellt syskon, föräldrar, äckel på skolan (Robin).

5. Den som inte genomför utmaningen är utesluten från nästa möte.

6. Alltid stötta varandra i gruppen! Vi är coolast, hetast och bäst på skolan och i hela universum! Plus utanför universum.

8 saker du aldrig skulle våga handlar om fyra tjejer i nian, som bildar en pakt och ger varandra utmaningar som de lovar att utföra, hur pinsamt eller obehagligt det än blir. Det är en bok om mod och vänskap, om att stjäla snyggaste killens kalsonger och skriva en sexnovell på svenskan, och om att stå upp för sig själv och sina vänner, vad som än händer.

Min åsikt:
Jag gillade verkligen den här boken eftersom den var så rolig och underhållande. Det enda jag saknar i boken är fler utmaningar, eftersom karaktärerna endast utförde två utmaningar var.
Jag gillar början där författarna beskriver de fyra karaktärerna; vad de älskar, drömmer om, hatar, deras motto i livet och vad som får dem att gråta. Man får en bild av hur varje karaktär i boken är. Fast jag själv är dålig på namn så jag blandade ihop karaktärerna hela tiden.
Det är så underhållande att läsa en bok som även kan utspela sig i det riktiga livet. Ifall jag fortfarande gått i skolan skulle det här vara en riktigt rolig och bra sak att göra med sina vänner, att utmana sig själv och andra. Dock så gick det lite långt mot slutet då en av karaktärerna fick i utmaning att träffa en pedofil. Det gick inte som planerat och jag tycker att de skulle varit försiktigare och inte låtit karaktären gå ditt själv.
Annars var alla andra utmaningarna underhållande och det finns så mycket mer man kan utmana sina vänner till. Slutet är även väldigt roligt då där är fyra utklipp ur "tidningar" om saker som de fyra tjejerna hade gjort. Så ni som vill bli underhållna och själva tänker er in i vad ni hade gjort i deras situation, läsa den här boken för den är underhållande.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar