torsdag 26 februari 2015

Daniella recenserar: The Enchantress Returns

Titel:The Enchantress Returns
Författare: Chris Colfer
Förlag: Little Brown
Rec-ex/Vinst/Present: Present
Sidor: 517
Serie: #2 i The Land of Stories
Utläst: 12/1-15







Bokens första mening: The East was in a period of great celebration.

Handling:
After decades of hiding, the evil Enchantress who cursed Sleeping Beauty is back with a vengeance.

Alex and Conner Bailey have not been back to the magical Land of Stories since their adventures in The Wishing Spell ended. But one night, they learn the famed Enchantress has kidnapped their mother! Against the will of their grandmother, the twins must find their own way into the Land of Stories to rescue their mother and save the fairy tale world from the greatest threat it's ever faced.


Min åsikt [Spoiler förekommer]:
Jag älskade första boken och jag älskar den andra med. Fastän det tog lång tid att läsa klart den så är den trotts allt spännande. När man börjar läsa boken får man följa Conner och Alex i deras hemvärld och den ända jag vill/väntar på är att de ska få återvända till den förtrollade världen. Men det får man vänta länge på, men under tiden i deras hemvärld, så händer det mycket där. Deras mor försvinner, Conner skriver berättelser om deras tidigare äventyr och deras farmor kommer på besök för att hjälpa dem att hitta deras mor.
Och när min önskan gått i uppfyllelse och de återvänder till den förtrollade världen börjar det stora äventyret, enligt mig. Tvillingarna har nya saker att utföra och de får all hjälp de behöver för att ställa allt till rätta igen. Det roliga med boken är, måste jag säga, Rödluvans och Guldlocks komplicerade relation till varandra. Och även Rödluvans karaktär i sig. Rödluvan är väldigt överdramatiserad och om man får säga det, korkad. Men det göra att hon blir till en rolig karaktär: Den bästa händelsen i boken är när Rödluvan ska ta med allt hon i princip äger på deras resa med luftskeppet. Men sådan är hon.
Jag gillar hur Chris Colfer ger, dessa karaktärerna man växt upp med, ett helt nytt liv och personlighet. Att han lyckas koppla ihop dem till varandra och få en helhetsbild i hur dem lever och är. Det är det jag gillar mest med Colfer och hans verk, Jag längtar tills jag får läsa nästa bok!

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar