måndag 18 augusti 2014

Köpstopp!

Okej, så igår fick jag världens bästa idé (!) eller inte.
Jag ville räkna ihop alla böcker som jag har nu, då det tillkommit många nya, och sedan räkna hur många som jag faktiskt har läst av alla mina böcker. Bara för att få reda på hur det ligger till i bokhyllan och svaret kan jag förhoppningsvis sedan använda som en motivation för att inte köpa fler böcker i år (undantag Bokmässan men även där tänker jag hålla igen lite på shoppandet).

Resultat:
Rebecca har 203 böcker i bokhyllan
Av dem 203 böckerna har jag läst 118 böcker
Vilket innebär att jag har 85 olästa böcker i bokhyllan som, vissa av dem, stått där i mer än två år

Jag blev väl inte helt överraskad av att det visade sig vara så många olästa böcker, dock hade det varit värre om mer än hälften varit olästa. I alla fall, det jag kom fram till av det här resultatet är att jag måste ha ett köpstopp, även ett tävlingsstopp då jag på sistone vunnit omkring 15 böcker. Och det här köpstoppet kommer jag att hålla året ut, och förmodligen lite längre.
Mitt mål är att få de 85 olästa böckerna att sjunka till 50, till att börja med och sedan sätta upp ytterligare mål. Men det innebär också att jag måste få upp mitt lästempo igen, som på sistone inte varit så bra men jag försöker.

Jag brukar inte vara bra på att hålla köpstopp men varje gång jag funderar på eller tänker köpa en bok så får jag använda det här inlägget som anledningen till köpstoppet, förhoppningsvis kommer detta även att motivera mig till att verkligen hålla köpstoppet denna gång. För det finns faktiskt många böcker i min bokhylla som jag verkligen också vill läsa.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar