måndag 20 oktober 2014

Daniella recenserar: The Peculiar

Titel: The Peculiar
Författare: Stefan Bachmann
Förlag: Harper Collins
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 376
Serie: #1 i The Peculiar
Utläst: 17/10-14







Bokens första mening: Feathers fell from the sky.

Handling:
Don't get yourself noticed and you won't get yourself hanged.
Bartholomew Kettle and his sister live by these words. They are Peculiars - half-human, half-faery, and hated by both.
But one day, when a mysterious lady magically whisks away a little boy, Bartholomew forgets the rules. And gets himself noticed...



Min åsikt:
Jag hade inga förväntningar på denna boken och visste inte vad jag gav mig in på, eftersom det inte stod så mycket om vad den handlade om. Trodde inte boken skulle vara så bra som den var. Men böcker är oftast bäst ifall man inte förväntar sig något speciellt av dom. Man tar det man får.
Den här boken var väldigt annorlunda från alla andra böcker jag läst. Den är lite mystisk och "konstig" och det är därför jag älskar den, den är unik i sig. Det unika med bok är även att man kan scana en kod på baksidan av boken så att man kan lyssna på fyra skrivna låtar till boken när man läser, för att bygga upp spänningen mer.
Jag gillar hur författaren beskriver omgivningen och hur har har bundit ihop två karaktärers liv/historia till en på slutet. Fast än det är långa kapitel i boken så läser man snabbt igenom boken eftersom den är så spännande.
Det första kapitlet börjar med att man får följa Bartholomew (konstigt namn ^^) och hans familj när de tvingas gömma sig inne i deras hus hela tiden, eftersom det är säkrast där. Efter det (kapitel två) får man följa Arthur Jelliby som är en politisk självisk man och lite rädd av sig. Men karaktären byggs upp och han blir nyfiknare, mindre självisk och modigare. Han har sina egna åsikter och det är kul att få läsa hans tankar om allt. Dessa två karaktärerna vevas samman tills de mötts i rättan tid, måste jag säga. Jag ser framemot att läsa bok två =)

Nedanför kommer en av låtarna som tillhör boken, ifall ni känner för att lyssna på den (hittade inte alla).

Betyg: 4/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:












~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Låt 1

1 kommentar:

  1. Hej hej, jag har nominerat dig i en Award! :D Läs mer här: http://bokugglan.blogspot.com/2014/10/sisterhood-of-world-bloggers-award.html

    SvaraRadera