torsdag 16 oktober 2014

Rebecca recenserar: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban


Titel: Harry Potter and the Prisoner of Azkaban
Författare: J.K. Rowling
Förlag: Scholastic
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 435
Serie: #3 i Harry Potter
Utläst: 29/9-14






Bokens första mening: Harry Potter was a highly unusual boy in many ways.

Handling:
For twelve long years, the dread fortress of Azkaban held an infamous prisoner named Sirius Black. Convicted of killing thirteen people with a single curse, he was said to be the heir apparent to the Dark Lord, Voldemort.
  Now he has escaped, leaving only two clues as to where he might be headed: Harry Potter´s defeat of You-Know-Who was Black´s downfall as well. And the Azkaban guards heard Black muttering in his sleep, "He´s at Hogwarts... he´s at Hogwarts."
  Harry Potter isn´t safe, not even within the walls of his magical school, surrounded by his friends. Because on top of it all, there may well be a traitor in their midst.

Min åsikt:
På ett sätt tycker jag att det är pinsamt att jag inte har läst hela Harry Potter serien än. Men å andra sidan  så vill jag inte läsa hela serien så snabbt som möjligt. Fast jag kan säga att efter att ha läst den här boken så ville jag så hemskt gärna fortsätta på nästa del direkt.
  Anledningen till att jag dock inte vill läsa ut alla så fort som möjligt är för att jag inte vill att det ska ta slut. Detta är ett sätt för mig att "återupptäcka" Harry Potter, med nya ögon, eftersom jag bara har sett filmerna (flera hundra gånger minst). Men när jag läser Rowlings böcker om Harry Potter så blir det som att jag ser på det helt annorlunda, jämfört med hur filmen återberättar saker och ting. Saker som jag tidigare inte förstod i filmen förstår jag här och saker blir mycket tydligare nu också. Dessutom, en återkommande favorit, saker som inte tog sig fram till filmen. Scener som för mig är helt nya i boken då de inte kom med i filmen är nog det bästa när jag läser dessa böckerna. Och jag förstår varför folk förälskar sig i Harry Potter - serien, jag har gjort det! Men jag har den fördelen att jag fortfarande har 4 böcker kvar att upptäcka och få läsa, som jag verkligen ser fram emot.
  Utgåvan av de böckerna jag har är dessutom hur mysiga som helst! Direkt när jag plockar upp dem så får jag hela "magi" känslan, inte bara för att de är så snygga utan också för att de har en speciellt doft. Ja, jag är en sån som luktar på böckerna, det doftar hur gott som helst ibland! Och dessa böcker faller in i kategorin som doftar otroligt gott, bland annat är det den här lukten som gör att jag får en speciellt känsla när jag läser just de här böckerna! Dem får mig på något sätt att tänka på julafton, och känslan av att sitta och läsa nästa bok vid granen i år är så lockande!


Betyg: 5/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:



























Inga kommentarer:

Skicka en kommentar