lördag 18 oktober 2014

Rebecca recenserar: Röd som blod


Titel: Röd som blod
Författare: Salla Simukka
Förlag: rabén&sjögren
Rec-ex/vinst/present: Nej
Sidor: 236
Serie: #1 i Lumikki Andersson
Utläst: 4/10-14







Bokens första mening: Snön lyste vit.

Handling:
Det var tungt att springa i snödrivorna. Kylan bet henne med vassa tänder och skogen var mörk som svärtan själv. Lumikki ökade takten. Det här var tredje gången på fyra dygn som hon blev jagad och tvingades fly genom snö och kyla. Tre försök. I sagorna fick hjälten alltid tre försök. De två första misslyckades men det tredje lyckades. Betydde det att hon äntligen skulle komma undan? Eller att förföljaren äntligen skulle få fatt på henne?
  17-åriga Lumikki hittar tvättade sedlar i skolans mörkrum och blir indragen i en livsfarlig härva av narkotikasmuggling.
  Det är den kallaste vintern i mannaminne och gatorna i Tammerfors är inbäddade i ett gnistrande snötäcke. Och inget är så rött som blod i snö.

Min åsikt:
Jag tycker att handlingen är väldigt intressant och jag visste direkt att detta är en bok som jag skulle gilla, vilket visade sig stämma. Det som fick mig att bli intresserad av boken är dess unikhet. Dels att den utspelar sig i Finland, jag har aldrig läst en bok av vare sig en finsk författare eller om en karaktär som bor i Finland, dels behandlar ämnet narkotikasmuggling. Oftast brukar detta ämnet bara finnas i vuxenböcker, deckare, detta gör också boken unik i sig då det sällan förekommer i kategorin som är till för tonåringar eller unga vuxna. Jag tycker att det är bra att det äntligen har kommit något sådan för yngre läsare eftersom det oftast är de yngre som drabbas.
  Huvudkaraktären i den här boken, Lumikki, är en väldigt intressant karaktär som jag verkligen gillar. Hon är väldigt, väldigt uppmärksam av sig och hela tiden "på sin vakt". Bakgrunden till varför hon är som hon är trodde jag att författaren skulle gå in på lite mer i andra boken, som kommer ut till våren 2015, så därför blev jag glatt överraskad när man fick lära sig mer om henne mot slutet av boken. Även fast jag tror att vi kommer få reda på ännu mer om henne senare i serien. Det finns även andra intressanta karaktärer i boken som jag tyckte tillförde mer till handlingen. Vill dock inte avslöja för mycket då det kan avslöja handlingen.
   Trots att detta är en relativt kort bok så sker det väldigt mycket i handlingen, det är mycket spänning som trappas upp allt eftersom. Även om den är kort, så är den mycket beskrivande och det fanns inte en enda stund då jag kände att det var tråkigt att läsa eller då mina tankar flög iväg. Om du letar efter en snabb bok att läsa, så är detta en bok som går ganska snabbt att läsa.


Betyg: 4/5



2 kommentarer:

  1. Ett meddelande från din hemliga bokvän:

    Vi börjar med den viktigaste frågan... Vad stoppar du helst för godis i munnen? :)

    Lite mer bokiga frågor... Om du bara skulle få läsa en bok i resten av ditt liv, vilken skulle det vara? Vilken genre gillar du bäst? Vilken genre gillar du allra minst?

    Lite andra frågor... Favoritfärg? Favoritdjur? Det du ogillar mest av allt i hela världen?

    MVH
    Din hemliga bokvän

    SvaraRadera
  2. Jag älskar choklad! (är dock väldigt allergisk mot jordnötter så allt utom det funkar) jag är också väldigt förtjust i sura godisbitar, ju surare ju bättre! :D

    Hm.. Om jag hade fått läsa en bok resten av mitt liv så hade det fått vara en väldigt tjock bok! Väldigt svårt att välja dock så jag säger nog antingen Game of Thrones eller någon av Harry Potter böckerna.
    Jag älskar fantasy men jag tycker också om att läsa deckare och självbiografier då och då. Genren som jag gillar allra minst är nog romantiska böcker, jag vill i sådana fall gärna ha något inslag av det övernaturliga med!

    Favoritfärg är blå! Alla nyanser av blått! Favoritdjur har jag flera men mest katt och hund. Något som jag verkligen ogillar är krig och människor som bara är ute efter att ställa till det för andra, dessutom ogillar jag verkligen spindlar! Dem kan jag gärna leva utan :S

    SvaraRadera