torsdag 21 maj 2015

Liebster Award

Vi har blivit nominerade av Ebba att göra Liebster Award! Tack så mycket Ebba :)

Regler
Länka tillbaks till personen som nominerade dig [X]
Svara på frågorna som du fick av den som nominerade dig [X]
Nominera 11 andra bokbloggare  [X]
Gör 11 frågor till dem du nominerar och meddela dem att du nominerar dem via sociala medier/bloggar [X]



1. Hur många böcker äger du?

Rebecca: Puh, då måste jag räkna! Efter att ha räknat alla böcker..255 st.

Daniella: Orkar inte räkna, men mindre än hon där uppe ^^

2. Föredrar du serier eller fristående böcker?

Rebecca: Helt klart serier! Har verkligen fastnat för Brandon Sandersons serie Mistborn, fler sådana tack!

Daniella: Jag föredrar både serier och fristående böcker. Jag har många serier i min bokhylla och jag saknar faktiskt fristående böcker. Eftersom jag har så många serier att läsa kan det vara skönt att läsa en bok som är fristående då och då.

3. Vilken bokblogg läser du oftast?

Rebecca: Jag läser flera bloggar men framförallt så är det nog Boktycke som jag tycker är en av de bästa, jag tycker om att hon varje måndag gör inlägg om vilka böcker som kommer ut och hon har också inspirerat till liknande inlägg på den här bloggen.

Daniella: Det är inte ofta jag går in på andra bokbloggar eftersom jag har mycket att göra. Men det är kul ibland att gå in på massa olika bloggar och se var som hänt medans man varit borta från bloggvärlden.

4. Om du var huvudperson i en bok, alltså att det var ditt liv. Vilken bok och karaktär hade du valt?

Rebecca: Vin från Mistborn! Bara för att jag vill känna hur det är att vara Mistborn (oops spoiler!!) men annars så tror jag inte att jag hade klarat av att gå i Vins skor med det öde hon bär på sina axlar.

Daniella: Definitivt Harry Potter böckerna och så klart Hermione.

5. Vilken genre läser du helst och varför?

Rebecca: YA, Fantasy och dystopi, tycker om när böcker innehåller magi och övernaturliga inslag.

Daniella: Fantasy, dystopi, YA, fairy tales och romans m.m. Jag gillar böcker med övernaturligt och speciellt unika sagoberättelser som t.ex. Land of Stories.

6. Vilken bok tror du skulle bli en bra serie eller film?

Rebecca: Jag vill ju så gärna säga Mistborn-serien men jag har en känsla av att de inte kommer kunna göra serien/filmen lika bra som böckerna och då får de hellre låta bli att försöka.

Daniella: 39 Clues, den hade varit riktigt bra och spännande som en serie.

7. Vem eller vilka bokkaraktärer hade du helst haft som kompisar och varför?

Rebecca: Harry Potter, Hermione och Ron, jag har alltid velat gå på Hogwarts och få tillhöra deras gäng, det hade varit så himla coolt och amazing!

Daniella: Conner och Alex Bailey eftersom de kan skifta från den världen vi lever i, till en sagovärld med spännande äventyr, och jag hade såklart följt med dem!!! ;)

8.En bok som du gillar men inte är så populär bland andra:

Rebecca: Hm, denna var lite klurig. För jag vet inte om så många böcker, som jag har läst, men som andra inte tycker om. Den enda jag kan komma på läste jag för typ 2 år sedan, och jag vet inte vad andra tycker om den främst eftersom jag inte läst några recensioner om den men det är Resten får du ta reda på själv av Lauren Oliver. jag kommer ihåg att jag fick den på julafton och satt och läste den här bredvid granen dagen efter och satt långt in på natten och läste ut den trots dess nästan 500 sidor. Men jag kunde inte sluta läsa för jag ville få reda på hur det skulle sluta!

Daniella: Svårt att komma på någon! Vet inte ifall någon har läst böckerna eller ifall någon ogillar dom, bokserien är rätt så gammal och ute. Skämmerskans dotter serien är väldigt bra, en dansk bokserie översatt till svenska. Och jag har själv svårt att få tag på bok fyra (sista delen) på svenska.

9. Största bokbesvikelsen?

Rebecca: Jag har ingen aning. Det finns flera bokbesvikelser som jag har haft men jag tror inte att någon skulle passa som den största. För att kunna vara den största så måste jag först ha haft väldigt stora förväntningar på den. Och den enda som platsar in där är Den Unga Eliten men den var ändå bra så den vill jag inte sätta här. Den enda som jag nog faktiskt tycker kan passa här är The Awakening av Kelley Armstrong för den lämnade mig ändå med en känsla av att den kunde ha varit så mycket bättre och istället så svek den mina förhoppningar och levde inte alls upp till första boken.

Daniella: Jag har många bokbesvikelser och vet inte vilken som är värst. Men dom jag kommer att tänka på är De Utvalda av Kristin Cashore och Numbers av Rachel Ward. De Utvalda hängde jag inte med i, den var långtråkig och jag har glömt bort vad som hände i boken. Numbers förväntade jag mig en helt annan historia eller liv. Den slutade även konstigt.

10. Har du någon bok-pojkvän? Vem isåfall?

Rebecca: Nej, det har jag inte, inte vad jag kan komma på i alla fall.

Daniella: Nej det har jag inte och det kommer jag nog aldrig att ha. Jag blir inte kär i bokkaraktärer och samma sak gäller nog när det kommer till filmer och serier. Däremot så kan jag älska självaste boken eller filmer/serier. Det är karaktärerna, berättelsen och omgivningen som avgör allt.

11. Kommer du ihåg din första bokförälskelse?

Rebecca: Det måste väl ändå ha varit Twilight och Edward.

Daniella: Hunger Games, jag bara älskar boken!!!!

~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Tagga 11 andra bloggar:
Min Hylla
Bokhyllad
Klogg
Anikaskriver
Ett-liv-med-canon
Boklaadan
Fruesbocker
Bokordet
Cumlibrisnonsolus
Romeoandjuliet
Bokoholist

Era frågor:
1. Vilken är din favoritförfattare?
2. Om du hade skrivit en bok, vad hade den handlat om?
3. Beskriv din bokhylla med tre ord.
4. Vilken bok i din bokhylla har det finaste omslaget?
5. Föredrar du engelska eller svenska böcker?
6. Vilken bok/karaktär beskriver/liknar dig mest?
7. Har du ett speciellt bokminne? (t.ex. läst en riktigt bra bok i den varma sommarsolen)
8. Föredrar du häftade eller inbundna böcker?
9. Har du någon gång läst en bok som var sämre en filmen/serien?
10. Har du en bok som du läst och inte alls gillat och i så fall vilken?
11. Hur många böcker i din bokhylla är olästa?

Lycka till! =)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar