fredag 17 juli 2015

Daniella recenserar: Carniepunk

Titel: Carniepunk
Författare: Rachel Caine, Jennifer Estep, Kevin Hearne, Seanan McGuire, Rob Thurman, Delilah A. Dawson, Kelly Gay, Mark Henry, Hillary Jacques, Jackie Kessler, Kelly Meding, Allison Pang, Nicole D. Peeler och Jaye Wells.
Förlag: Gallery Books
Rec-ex/Vinst/Present: Present
Sidor: 440
Serie: Nej
Utläst:  17/7-15




Bokens första mening: Love is a bitch.

Handling:
Come one, Come all! The Carniepunk Midway promises you every thrill and chill a traveling carnival can provide. But fear not! Urban fantasy's biggest stars here to guide you through this strange and dangerous world...

Rachel Caine's vampires aren't child's play, as a naïve teen discovers when her heart leads her far, far astray in "The Cold Girl". With "Parlor Tricks," Jennifer Estep pits Gin Blanco, the Elemental Assassin, against the Wheel of Death and some dangerously creepy clowns. Seanan McGuire narrates a poignant, ethereal tale of mysterious carnival that returns to a dangerous town after twenty years in "Daugther of the Midway, the Mermaid, and the Open, Lonely Sea." Kevin Hearne's Iron druid and his wisecracking Irish wolfhound discover in "The Demon Barker of Wheat Street" that the impossibly wholesome sounding Kansas Wheat Festival is actually not a helthy place to hang out. With an eerie, unpredictable twist, Rob Thurman reveals the fate of a psychopath stalking two young carnies in "Painted Love."

Min åsikt:
Carniepunk är en bok med många korta berättelser skrivna av många olika författare. Det är den första boken jag läst ut som har korta historier och det finns både positiva och negativa sidor av att ha många korta historier i en bok. Jag själv gillar att skapa mig en bild av vilken värld huvudkaraktären lever i och när jag väl får fram den bilden så är berättelsen slut, sedan börjar det om igen. Men det positiva är att man får många korta berättelser att läsa och visa gillar man kanske mer än andra.
Jag tyckte boken var väldigt intressant och alla berättelser hade an anknytning till karnevalers mystiska, fantasifulla och hemska sidor. I nästan varje berättelse fanns det en grymhet eller en ondska. Antingen så var huvudkaraktären självaste ondskan eller så skulle de bekämpa den. Några slutade lyckligt och några ironiskt m.m. Det fanns visa berättelser jag gillar mer än andra. Som t.ex. Painted Love, The Werewife, The Cold Girl, A Chance in Hell m.m.
Men jag måste säga att de satte den bästa berättelsen längst fram i boken. Rob Thurman's berättelse "Painted Love" skrev hon med poetiska och vackra ord/meningar. Jag valde ett "quote" ifrån hennes berättelse eftersom den helt klart var bäst skriven i mina ögon.

Quote: 
People are people. Hateful and peaceful. Content and miserable. Honest and deceitful.With all of that inside fighting for control every minute of the day, it's a wonder everybody's not banging their heads against the wall.

Betyg: 3/5

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar