torsdag 22 oktober 2015

Daniella recenserar: Ole Dole

Titel: Ole Dole
Författare: M. J. Arlidge
Förlag: Lind & Co
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 348
Serie: #1 Helen Grace
Utläst: 10/10-15





Bokens första mening: Sam sover.

Handling:
Ett ungt förälskat par vaknar upp ur medvetslöshet, desorienterad och fångna i en djup simbassäng, tömd på vatten. Det är mörkt och kallt, och det är omöjligt att ta sig ut.
  Deras fängelse tycks först vara helt tomt men när de famlar i mörkret finner de två saker; en pistol och en mobiltelefon.
  Det ringer i mobilen. En röst talar om att vapnet är laddat med en kula. Den som skjuter den andra kommer att bli fri och få leva. Därefter bryts samtalet.
  Det blir två veckor av hunger, skräck, smuts och kyla innan en av dem ger upp.
  Någon har satt den här typen av kidnappningar i systemet; fler människor försvinner. Alla ges samma förutsättningar och alla ställs inför samma ultimatum. En får leva. En ska dö.
  Kriminalkommissarie Helen Grace och hennes kollegor har aldrig upplevt något liknande. De ser inget samband mellan offren. Och när Helen äntligen tycker sig ana ett mönster är det långt värre än hon någonsin kunnat föreställa sig.

Min åsikt:
Det är inte ofta jag läser deckare, men den här boken verkade vara bra när jag läste vad den handlar om. När jag började läsa boken trodde jag att man skulle få följa ett par igenom hela boken, men ganska snabbt så gjorde de paret sitt val, en dog och en överlevde. Så mina förväntningar stämde inte, men boken var ändå bra.
  Författaren har skrivit boken ur många karaktärs perspektiv. Ett par kapitel handlade om en okänd person, man fick gissa vem det var och jag gissade så klart fel. Man fick följa mördaren och hens bakgrund, väldigt intressant. Samt mördarens offer och så klart hur de kommer fram till vem mördaren är. Boken har många twistar och jag tror nog inte att någon kan gissa vem mördaren är i slutändan, själv blev jag chockad.
  Ifall ni gillar deckare så ska ni självklart läsa denna!

Betyg: 3/5
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Andra böcker i serien:










Inga kommentarer:

Skicka en kommentar