fredag 18 december 2015

Daniella recenserar: Beautiful Chaos

Titel: Beautiful Chaos
Författare: Kami Garcia & Margaret Stohl
Förlag: Razorbill Penguin
Rec-ex/Vinst/Present: Nej
Sidor: 516
Serie: Caster Chronicles #3
Utläst: 18/12-15





Bokens första mening: In Gatlin, it's funny how the good things are all tied up with the bad.

Handling:
Ethan Wate is in love with a chaster girl. When he looks at Lena, it's like there's no one else in the world.
  But Ethan is mortal, and on her seventeenth birthday Lena made a choice that changed everything. The girl Ethan loves has broken the world with the supernatural powers she is struggling to control...
  Now, if they are to fix the chaos Lena has caused, one of them must make a terrible sacrifice. Sometimes there isn't just one answer. Sometimes there's no going back. And this time there won't be a happy ending.

Min åsikt: [SPOILER]
Det var ungefär två år sedan jag läste den andra boken (Beautiful Darkness) och jag minns fortfarande inte vad som hände i den boken, så länge stannade den boken hos mig. Och om jag ska vara ärlig så har jag helt tappat intresset för bokserien. Så när jag väl skulle börja läsa Beautiful Chaos så ville jag verkligen inte, eftersom det finns så många andra böcker som lockar mig för tillfället. Men ifall jag inte tar tag i att läsa ut denna bokserien och klara av mitt mål detta året, då känns det som att jag aldrig kommer att läsa klart böckerna. Jag tror att jag kanske skulle älskat böckerna igen ifall jag sträckläste alla fyra böckerna i serien, men det känns som att det aldrig kommer att hända.
  Nog om det. Jag hade ingen positiv inställning när jag började läsa Beautiful Chaos, den var bättre än jag trodde den skulle vara. Det är väldigt fint skrivet och mycket detaljerat. Jag hade glömt (i början av boken) att Lena och Ethan kan läsa varandras tankar, så jag hängde inte med där ett tag. Dock så var den lite förutsägbar och jag är till och med smartare än Ethan. Jag visste om Ethans roll i kaoset, under hela tiden jag läste boken. Så jag visste hur boken skulle sluta. Men jag tror att meningen med att Ethan inte såg vad som fanns framför näsan, var att han inte ville ta sanningen till sig.
  Vad alla dessa tre böcker har gemensamt är att det pågår alltid för mycket i slutet. Jag hinner inte med vad som händer och vem som gör/säger vad. Så boken faller alltid ner ett snäpp, enligt mina ögon, mot slutet då jag förlorar all fokus och bara vill ha boken utläst, kvittar vad som sker i slutet. De förlorar mig som läsare.

Betyg: 3.7
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar