tisdag 22 juli 2014

Harry Potter: The Exhibition

Som lovat kommer här lite åsikter om vad vi tyckte om Harry Potter - utställningen i Norrköping, som vi var på i fredags förra veckan. Tyvärr fick man inte lov att fota där inne, vilket jag blev lite besviken över, så det blir inga bilder från utställningen.

Harry Potter Shoppen

Egentligen trodde jag inte att man skulle kunna köpa saker där, men å andra sidan (tänkte jag) så är dem ju i Norrköping i flera månader så då borde de väl ha möjlighet att ta med lite saker till shoppen. Och visst hade de en shop, det var ingen stor en men jag hittade ändå flera saker som jag ville ha. Det jag helst av allt ville ha hade dem dock inte och det var den där chokladgrodan (i blå förpackning som Harry och Ron äter på tåget på väg till Hogwarts i första filmen) med samlarkort i. Dock hade dem en annan variant av chokladgrodan som jag köpte. Den här varianten var inplastad istället och grodan var mindre. Men det fanns ändå ett samlarkort i, fast det ser lite annorlunda ut och det är andra personer man kan få på dem. Tyvärr glömde jag fota chokladgrodan innan jag åt den =P


Kortet jag fick i ena chokladgrodan

Jag var tvungen att googla henne eftersom jag inte visste vem Pomona Sprout var men hon är lärare i örtlära och elevhemsföreståndare i Hufflepuff. Min pojkvän fick den andra grodan och han fick Severus Snape (har tyvärr ingen bild på den) som jag gärna hade tagit istället. Totalt tror jag att det finns 12 sådana här kort att samla ihop och jag fick nr 4 av 12.

Annat som jag köpte i Shopen var Dumbledores trollstav och en Ravenclaw halsduk.




Daniella köpte, som sagt, Harry Potter guide boken för utställningen och så köpte hon ett bokmärke.




Utställningen

Okej, så det var det vi köpte i shoppen. Men nu till själva utställningen. Innan vi gick på utställningen så köpte vi biljetter på deras hemsida, vilket är ett sätt för dem att se till så att det inte blir för mycket folk på en gång på plats, istället kan man komma dit olika tider. 

I början när vi kom dit så fick vi allihop vars en digital guide, där man slog in siffror på den (ungefär som en gammaldags mobiltelefon) och sedan lyssnade man på vad rösten berättade om olika föremål på utställningen. Själv tycker jag att det var ett smart sätt att göra det på. Vi fick en liten introduktion på hur den fungerade och sedan fick vi gå vidare och fotas med halsdukar och trollstavar på om vi ville, vilket vi ville så det gjorde vi. (Bilden får man dock efter utställningen i shoppen). Sedan fick man gå fram till en stor dörr och vänta där tills dörrarna öppnas och sedan komma in till ett rum där en tjej höll i sorteringshatten. Jag ville så gärna att hon skulle sortera någon och efter att hon pratat lite så gav hon fyra personer den möjligheten. Jag var en av de fyra, den första faktiskt! =D
Det var en väldigt rolig upplevelse att få sitta under sorteringshatten (alla glodde på en dock ^^) och höra vad den skulle placera en någonstans. Jag hamnade i Ravenclaw, jag visste tidigare att jag tillhörde den gruppen men det var ändå kul att höra sorteringshatten säga det. 

Efter att tre personer till efter mig blivit placerade i olika elevhem så fick vi gå vidare till själva utställningen som tog minst en timme att gå runt och kolla på. Där fanns en massa häftiga saker, kläder och varelser att kolla på och man fick till och med testa att kasta en boll genom de hålen som man ser i Quidditch-matcherna. Man fick också testa dra upp en av de där skrikande mandrake ur krukorna. Det var ganska kul det också ^^. 

Istället för att lägga upp bilder så kan jag berätta om lite av det som man fick se där. Man fick se Gryffindor's Common Room. Alltså hur det såg ut i rummet samt lite saker som kan finnas där. Sedan fick man även se Gryffindor Boy's Dormitory där bland annat the Golden Egg fanns, från filmen Den flammande bägaren, och deras anslagstavla de hade på rummet. Man fick också se Hogwarts Classes, de olika kläderna som lärarna bar på lektionerna och lite olika trolldrycker och ingredienser de använde. Vi fick se the Wardrobe där Boggart's dök upp i från den tredje filmen, däribland den stora clownen som poppar upp från lådan. Sedan får man även se Professor Umbridge's kontor, helt i rosa samt hennes kläder. Den förbjudna skogen fick man också se med Centaur's (de fyrbenta häst-människorna) och Thestral's (som endast Luna och Harry kan se). Sedan får man också se uppläget för Yule-balen samt de fina kläderna som skådespelarna dansade i och gick runt med på balen (älskar Hermiones rosa klänning). Detta är endast några av de många saker man får se och uppleva på utställningen. Men det intressanta var inte bara att se sakerna från filmerna utan också att få lyssna på och lära sig saker bakom de olika kläderna som användes och trollstavarna och skapandet av allting. Man fick en liten idé om vilket jobb som faktiskt ligger bakom skapandet till filmerna och det är mycket jobb! 

Själv tycker jag som sagt att det var värt alla pengarna att gå dit för det är verkligen en upplevelse man inte vill missa! När man sedan gått klart rundan och sett allting från utställningen så kommer man ut till shoppen vilket är slutet på hela utställningen därefter kan du åka hem och skryta om allt du gjort och upplevt! =P








3 kommentarer:

  1. Vad kul! Jag ska dit på tisdag, haha :)

    SvaraRadera
  2. Aa, då har du något roligt att se fram emot!! :D

    SvaraRadera
  3. jag var där den 7 juni sak ditt igen 22 Agusti och nu får man ta kort ps drakar_hockey@hotmail.com är min mail kontakta mig så scikar jag litte bilder från harry potter the exhbition

    SvaraRadera