söndag 3 januari 2016

Rebecca recenserar: 3x minirecensioner

The Night We Said Yes av Lauren Gibaldi

Utläst: 3/9-15

Före Matt hade Ella en plan. Komma över en dålig ex-kille. Ta examen från High School utan några distraktioner. Flytta från Orlando, Florida, där hon har bott i hela sitt liv.
  Men Matt - den söta, blyga, fantastiska basspelaren som precis flyttat in till stan - var aldrig en del av den planen.
  Och inte heller att gå på en fest som blev kraschad av poliser bara minuter efter att dem hade anlänt. Eller att spendera en hel natt av att säga "ja" till varje galna, roliga sak dem någonsin kunnat tänka på.
  Sedan lämnar Matt abrupt staden, och han krossade inte bara Ellas hjärta utan också deras bästa vänners. Så när han dyker upp ett år senare med en egen plan - att återuppleva natten som förde dem alla tillsammans - är Ella inte lika säker på om Matt är värd sin andra chans. Eller om en rekreation av det förflutna kan hjälpa dem att skapa en annorlunda framtid.

Det var länge sedan som jag läste ut den här boken men nu när jag igen läser handlingen som kommer jag ihåg allt jag gillade med den. Först och främst handlingen, så klart, den låter väldigt lovande och boken sviker inte dessa förhoppningar om en bra bok. Boken berättas även i nu och dåtid, alltså natten som dem upplevde samt natten som Matt försöker återskapa. Det kanske var det enda problemet jag hade då och då, då jag inte läste ut den på ett ganska bra tag och varje gång jag lade ifrån mig den och skulle ta upp den på nytt så hade jag glömt om det var i nutid nästa kapitel tar vid eller om det var dåtid. Men förutom det så är detta en väldigt bra bok som av mig får ett bra betyg!

Betyg: 4.3/5

More weird things customers say in bookshops (Weird things customers say in bookshops #2) av Jen Campbell

Utläst: 30/9-15

Kund (håller upp en bok): Vad är det här? Den hemliga trädgården? Tja, den är inte så hemlig nu, eller hur, eftersom dem skrev en bok om den!
  Weird Things Customer Say in Bookshops var en Sunday Times bästsäljare. Responsen till boken från boksäljare över hela världen har varit hjärtligt enade: det verkar som att kunder säger de mest bisarra saker överallt - från att fråga efter böcker med fotografier av Jesus i dem, till att leta efter den bästa hästägarmanualen som har alla detaljer om Enhörningar.
  Kund: Jag hade en sådan förälskelse i Kapten Krok när jag var yngre. Tror du att det beror på att jag har olösta problem?

Den här boken hittade jag på Bokmässan (och den var signerad!!) tyvärr hittade jag inte första boken men det går ju lika bra att läsa denna ändå. Fast jag tror nog att den första hade roligare kunder med, för det brukar ju vara så om de ger ut en till att det alltid är den första som säljer bättre än den andra. Men aja, den här var ändå bra. Jag förstod mig nog inte på allt som kunderna menade och vissa var inte sådär jätte roliga men till några fick jag en del goda skratt.

Betyg: 3.5

Sword Princess Amaltea bok 3 av Natalia Batista

Utläst: 30/9-15

Klassisk prinsessaga med ombytta könsroller. Nu kommer den tredje och avslutande delen i den populära bokserien om prinsessan Amaltea som räddat den fagra prinsen ur sitt torn och dräpt draken som vaktade honom. Ska hon nu klara familjens krav på henne som regent.

Jag har tyckt om hela den här serien om Amaltea, böckerna har väldigt fina illustrationer och jag tycker verkligen om dess ombytta roller! Jag tycker speciellt om den lilla detaljen där "man" har blivit "kvin" som i "man gör si och så" blir "kvin gör si och så".  Förutom bytet av könen så tycker jag även om handlingen framför allt i denna, som slutar med att dem inte följer normerna och bryter mot reglerna. Vilket perfektare slut än detta?! Överlag en väldigt bra serie som jag starkt gillar!

Betyg: 4.7/5