lördag 12 januari 2013

Böcker: Elva frågor


1.Vilken är din absoluta favoritbok och varför?

Min absoluta favoritbok.. får man välja en serie? Nej, men det måste väl vara Bläckhjärta av Cornelia Funke. Jag gillar hennes sätt att skriva, speciellt hennes idé om att kunna läsa sig in i en bok! Den är magisk. Eller boken City of Bones, som jag läste nyligen och fullkomligt älskar! Handlingen är såå bra och jag älskar karaktärerna i den också!
2.Vilken genre undviker du?
Jag tror inte det finns någon genre jag direkt undviker men jag är lite vaksam till Chick-lit böcker. Det finns böcker jag gillar inom genren men jag gillar inte om det blir för likt verkligheten, då väljer jag hellre en bok med action och spänning, som Fantasy/Urban Fantasy böcker.
3. Om du fick vara en känd författare för en vecka, vem hade du varit då?
I så fall måste det väl vara författaren till Harry Potter-böckerna. J.K. Rowling, det måste väl ändå kännas fantastiskt att ens böcker blivit så populära och filmerna så framgångsrika. Jag har växt upp med hennes filmer och kommer ihåg när jag bl.a. såg Fången från Azkaban på bio, dock har jag inte läst hennes böcker än. Men det är något som jag hoppas kunna ta upp detta året då det nästan känns som man måste ha läst hennes böcker!
4. Hungerspelen eller Twilight?
Oh, jag älskar ju Twilight böckerna men det var så länge sedan jag läste dem och de känns som ett "avslutat kapitel" nu ^^ så jag måste ändå säga Hungerspelen. Alla tre böckerna är jätte bra och jag längtar verkligen tills tvåan kommer på bio.
5. Excess, pocket, danskt band, inbunden.. Vilket format föredrar du?
Jag gillar inbundna böcker de ser så fina ut i bokhyllan men jag gillar också pocket, helst storpocket då, eftersom de är så sköna att hålla i. Så det måste bli de två i så fall som jag föredrar.
6. Vilken bokkaraktär hade du tagit med dig på en veckas semester i Spanien?
Hm.. jag tror jag hade tagit med någon som är ganska lik mig men ändå inte. Det blir ganska tråkigt om man är för lika varandra. Nej, men jag hade tagit med någon som hade fått saker att hända och som gör att det blir en spännande och rolig resa. Typ som, Jace från boken City of Bones!
7. Hur ser det ut där du helst sitter/ligger och läser? Varför är det din favoritplats? 
Nu blev det pinsamt för jag älskar ju min toalett.. Skoja bara, nej men min favoritplats är fåtöljen i TV-rummet! Det är så mysigt att sitta i den då den är stor och man kan bädda in sig i filtar och sittar där och mysa och läsa. Men ibland blir det ganska högljutt om någon i familjen bestämmer sig för att kolla på TV..
8. Vilken är boken om ditt liv?
Vad svår, jag vet faktiskt inte. Tror inte jag hittat den än men återkommer när jag har det!
9. Läser du helst vanlig bok eller e-bok? Varför?
Jag läser helst en vanlig bok eftersom jag vill hålla i boken jag läser. Och jag tycker mycket bättre om att bläddra i en vanlig bok än att dra med fingrarna på en platta. Sedan vill jag gärna samla mina böcker i min bokhylla vilket blir ganska svårt om man har en e-bok.
10. Vilken är din favoritfärg på omslag?
Min absoluta favoritfärg är BLÅ/TURKOS. Eller färgglada böcker rent generellt!
11. Vad för tema hade du velat ha på Bokmässan?
Såklart Fantasy eller Ungdoms/YA-böcker! Det hade känts mycket roligare eftersom jag gillar de böckerna mest. Första gången jag var på Bokmässan var faktiskt 2012, ska dit i år igen och denna gången hoppas jag på att kunna stanna där längre än bara än dag.

Så, det var elva bokiga frågor! Häng kvar på bloggen, för snart avslöjar jag vilken bok som kommer finnas i tävlingen jag ska hålla i senare under nästa vecka! :)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar