måndag 21 januari 2013

Tag: Läsning & Litteratur

Var precis inne och kikade hos Bokugglan som hittat en enkät för ett tag sedan och som jag också fick lust att svara på. Så det gör jag då ^^

Förflutna

1. Hur gammal var du när du började läsa?
Jag läste inte så mycket som barn, jag hade ett par böcker i bokhyllan som jag försökte läsa men fastnade alltid på något vis. Men när jag var 8-9 år ungefär så kommer jag ihåg att jag vann en boktävling som jag deltog i. Och vinsten blev då Den gula häxboken av Sanna Töringe. Och den läste jag ut och verkligen gillade, tror det var första som jag verkligen läste ut. Tyvärr vet jag inte vart den finns idag. Under senare år har jag sedan läst fler böcker som jag fått av mamma bl.a. tre böcker, Fem-böckerna (Fem i fara, Fem på smugglar jakt osv.)

2. Vad är titeln på den första boken du läste?
Svaret finns ovan, Den gula häxboken som sagt ^^

3. Vilken bok fick dig att älska läsa?
Konstigt nog var det inte Twilight, nej, men jag läste faktiskt Twilight-böckerna i sjuan/åttan och även om jag gillade dem så fortsatte jag inte läsa efteråt. Tanken slog mig aldrig att det kanske fanns fler bra böcker ^^ Så det var faktiskt Bläckhjärta av Cornelia Funke som fick mig att fortsätta och älska att läsa. Det är en så mysig och fantasifull bok att leva sig in i.

4. Vilket är det tidigaste minnet du har av läsning?
Hm.. Det måste nog vara när jag, min syster och mamma satt samlade i soffan på kvällen och mamma högläste ur Narnia. Jag somnade alltid men jag älskade att lyssna på när hon läste. Jag tror jag var sju år kanske.. Ugh, jag är så dålig på att minnas. Jag var liten i alla fall!

Nutid

5. Hur många böcker äger du just nu?
Jag äger 87 böcker just nu!

6. Vilken av dem är din favorit?
City of  Bones! Helt klart! Älskar omslaget (på hela serien) och den första boken är bara så bra! Har inte läst City of Ashes än men det ska jag göra så snart som möjligt.

7. Vilken av dem ogillar du mest?
Hm.. jag kan inte direkt komma på någon men (efter att ha kollat i bokhyllan ^^) så måste jag nog säga att boken Tänk om det där är jag av Johanna Lindbäck inte är en stor favorit.

8. Vilken är din favorit genre?
Fantasy!! Jag älskar Fantasy böcker, känns som det finns ett större utbud av dem också jämfört med andra genrer.

9. Hur ofta läser du?
Jag läser varje kväll innan jag lägger mig , försöker läsa ett kapitel vilket funkar sådär då vissa kapitel är så enormt långa! Annars läser jag när jag känner för det och mycket beror också på om jag har många läxor i skolan.

10. Barn, ungdom eller vuxenböcker?
Både ungdomsböcker och vuxenböcker.

11. Sakta, medelmåttig eller snabb läsare?
Jag tror att jag är en medelmåttig läsare i och med att jag inte läst så länge. Har dock hört av min lärare att man kan träna upp läsarförmågan genom vissa trick + att det finns en sida (har glömt vilken) som kan säga hur många ord man läst på 1 minut, har dock inte testat det.

12. Vem är din favoritförfattare och varför?
Jag måste nog säga Lauren Oliver. Jsg älskade verkligen hennes bok Resten får du ta reda på själv, hon skriver på ett beundransvärt sätt och den boken måste ha varit speciellt svår att skriva.

13. Pocket eller inbunden?
Inbunden, de är så fina i bokhyllan!

14. Vem är din favorithuvudkaraktär?
Vilken jobbig fråga! Men det måste nog vara Minoo från böckerna Eld och Cirkeln eller Meggie från Bläck-trilogin!

15. Vem är din favoritskurk?
Ough, jag vet faktiskt inte ^^

16. Hur långa böcker brukar du vanligtvis läsa?
På något konstigt vis så har det mest blivit tjocka böcker som jag vanligtvis läser. Alltså böcker på ungefär 400 sidor! Men sedan blandar jag också ibland, om jag känner att det blir för många tjocka böcker, med lite smalar böcker på max 200 sidor.



Framtid

17. Ser du dig själv ha en karriär inom litteratur?
Njae, jo på sätt och vis, jag har ju drömmen om att skriva en egen bok men oftast när jag börjat skriva så blir det bara ett par sidor sedan orkar jag inte mer. Så i så fall ska det vara när jag har tid och hittat motivationen. Sedan drömmer jag också om att bli en "super" bibliotekarie som han i filmerna "The librarian". Men som sagt det är bara en dröm ^^

18. Tror du att läsplattor kommer ta över de fysiska böckerna?
Detta är faktiskt lite kul för jag hade precis (i fredags) en redovisning om årets julklapp 2013 där jag utsåg läsplattan till årets julklapp. Men själv känner jag inte riktigt för att investera in en sådan, jag älskar nämligen hur alla böckerna står i bokhyllan och själva känslan att hålla i en bok!

19. Kommer du se till att introducera läsning för dina framtida barn?
Självklart! Jag ska nog börja som min mamma gjorde, att högläsa på kvällarna, tror det är en bra idé att i alla fall fånga deras intresse på det viset.






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar